Original title:
Hobo v komorní hudbě Bohuslava Martinů
Translated title:
Oboe in the Chamber Music by Bohuslav Martinů
Authors:
Sejkora, Jiří ; Sequardtová, Liběna (advisor) ; Mihule, Jiří (referee) ; Brožková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Magisterská práce o komorní tvorbě Bohuslava Martinů je zaměřena na díla s obsazením hoboje. Po uvedení životopisu skladatele se jednotlivé kapitoly věnují daným skladbám s historickými souvislostmi a kompozičními technikami. Největší část práce se věnuje Fantazii pro theremin, hoboj, smyčcový kvartet a klavír H301, uvádí historii thereminu, prvního bezdotykového elektronického hudebního nástroje, a jeho vynálezce Lva Sergejeviče Těrmena. Z důvodu podobnosti nástrojů je připojeno také srovnání v provedení skladby s Martenotovými vlnami. Důležitým faktem a motivací k zaměření diplomové práce na tuto kompozici byla osobní zkušenost s provedením tohoto díla, včetně vytvoření záznamu, a spolupráce s německou thereministkou Carolinou Eyck.This master´s thesis is focused on the chamber works by Bohuslav Martinů in which the oboe takes a part in an ensemble. After introduction containing composer´s biography there are chapters dedicated to the specified works with their historical context and compositional techniques. The biggest part of this thesis is about the composition Fanthasy for Theremin, Oboe, String Quartet and Piano H301 and showing history of the first contactless electronic musical instrument theremin as well as information about its inventor Lev Sergejevich Theremin. There is also a comparition between playing this Fantasy with either theremin or Martenot waves because of the similarity of these instruments. Main purpose and motivation to focus this thesis on this composition was personal experience which included playing and recording this piece with german thereminist Carolina Eyck.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6629