Original title:
Pokus o vytvoření školy základů hry na harfu.
Translated title:
Essay about creation of the harp play training principles.
Authors:
Dohnalová, Ivana ; Boušková, Jana (advisor) ; Zelenka, Milan (referee) ; Rak, Štěpán (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zaměřena na českou metodiku hry na harfu. Obsahuje stručný vývoj harfy, popis nástroje a jména pedagogů Pražské konzervatoře od jejího založení dodnes. Snažila jsem se podrobně popsat postavení ruky, tvoření tónů, úhoz i pozici hráče u nástroje. Pomocí krátkých notových ukázek jsem se pokusila vysvětlit základní technické prvky harfové hry. Česká metodiky je v tomto oboru ojedinělá a výjimečná. Čerpala jsem především z odborných knih Marie Zunové, Bedřicha Dobrodinského a z výroční knihy Pražské konzervatoře. Vše jsem také konzultovala se svou pedagožkou, doc. Janou Bouškovou a její matkou, profesorkou Pražské konzervatoře, Libuší Váchalovou.This Bachelor assessment is focused onto the Czech metodology harp play. Contained in it is a summary of the harp development, instrument description and names of the pedagogue from Prague Conservatory from its establishment till today. Main taskwas to closely describe hands position, tones composition, musician touch and position beside instrument. Technical components of the harp play are explained and included by force of short notation previews. Czech metodology is at this field consider to be unique and authentic. Most of the datas were draw from the books of Mrs. M. Zunova, Mr. B. Dobrodinsky and also from Prague Conservatory annualbook. Background was consulted with my pedagogue Doc. Jana Bouškova and her mother Mrs. Libuše Váchalová which is curent pedagogue at Prague Conservatory.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6554