Original title:
Porovnanie postavenia malých a stredných podnikov v podmienkach ČR a Francúzska
Translated title:
The comparison of small and medium-sized enterprises in Czech Republic and France
Authors:
Mýtna, Dominika ; Hartman, Ladislav (advisor) ; Průša, Přemysl (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Táto bakalárska práca je rozdelená na dve časti. Teoreticko-metodologická časť popisuje postavenie malých a stredných podnikov v Českej republike a Francúzsku, ich spoločenské i ekonomické prínosy, právne formy podnikania, ale aj daňovú povinnosť a celkové podnikateľské klíma v daných ekonomikách. V praktickej časti sú teoretické poznatky aplikované na spoločnosť VINICOLA s.r.o., ktorá sa zaoberá importom akostných vín z významných svetových vinárskych oblastí. Po zhodnotení jednotlivých porovnávaných aspektov je v závere práce spoločnosti navrhnutá stratégia na posilnenie postavenia na trhu.Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoreticko-metodologická část popisuje postavení malých a středních podniků v České republice a Francii, jejich společenské a ekonomické přínosy, právní formy podnikání, ale i daňovou povinnost a celkové podnikatelské klima v daných ekonomikách. V praktické části jsou teoretické poznatky aplikované na společnost VINICOLA s.r.o., která se zaobírá importem jakostných vín z významných světových vinařských oblastí. Po zhodnocení jednotlivých porovnávaných aspektů je v závěre práce společnosti navrhnutá strategie na posilnění postavení na trhu.This bachelor thesis is divided into two sections. The theoretical section describes the situation of small and medium-sized enterprises in Czech Republic and in France, their social and economic contribution, legal forms of business as well as the tax burden and the entrepreneurial environment in those economies in question. The second section deals with the practical application of theoretical knowledge to the enterprise VINICOLA Ltd which business activity is based on the import of attributive wines. After evaluation of all compared aspects, the proposition of possible strategy to strengthen the position on the market is presented.
Keywords:
comparison; Czech Republic; France; import of attributive wines; small and medium-sized enterprises; Francie; import vín; malé a střední podniky; porovnání; Česká republika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/13478