Original title:
Posouzení technických, ekonomických a personálních aspektů e-vzdělávání v LS SAP v ČSOB
Translated title:
Evaluation of technical, economical, and personal aspects of e-learning in the SAP LS system in ČSOB, a. s.
Authors:
Kubeš, Tomáš ; Beroušek, Petr (advisor) ; Legnerová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je podrobné prozkoumání a zhodnocení efektů zavedení elektronického vzdělávání v podniku v obecné rovině a v konkrétním případě ČSOB, a. s. Problematika je uvedena definicí pojmu e-learning a stručným rozborem charakteristik tohoto nového trendu v oblasti nejen podnikového vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována ekonomickým aspektům vzdělávání, respektive hodnocení přínosů a nákladů podnikového vzdělávání; každé hledisko je prozkoumáno a porovnáno jak pro e-learning, tak pro klasické metody výuky. Následně jsou navrženy dva modely pro hodnocení nákladů, výhodnosti a efektivity obou metod vzdělávání. Zjištěné teoretické poznatky a navržené modely měření efektivity jsou demonstrovány na datech z konkrétního kurzu. Na závěr se práce zabývá základními charakteristikami balíku standardů SCORM a zkoumá jejich podporu v systému SAP LS 600.This book focuses on an evaluation of technical, economical, and personal aspects of e-learning deployment in a theoretical plane and in the specific environment of the bank ČSOB, a. s. The thesis begins by an introduction of the term e-learning and a brief description of main properties and characteristics of this new trend in a field of not only corporate education. Special attention is devoted to an assessment of business benefits and cots of education; every aspect is analyzed and compared both for the classical brick and mortar classroom instructor led education and for the e-learning. The thesis introduces two mathematical models for assessing an effectiveness of e-learning deployment. Theoretical concepts are applied to data from a real course which was run in one of the main Czech banks ČSOB, a. s. Last part briefly examines the concepts and benefits of SCORM standard package and its support in the SAP LS 600 system.
Keywords:
benefits; break even analysis; cost analysis; e-course; e-learning; economic analysis; education; effectiveness; electronic learning; equivalent benefit method; evaluation; model; SCORM; training; ČSOB; bod zvratu; e-kurz; e-learning; efektivita; ekonomická analýza; elektronické vzdělávání; elektronický kurz; hodnocení; metoda ekvivalentního přínosu; model; přínosy; rozbor nákladů; trendy ve vzdělávání; vzdělávání; ČSOB
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/13177