Original title:
Podmínky implementace ekologicky šetrných technologií na trhu automobilů v ČR
Translated title:
Conditions for implementation of alternative fuel technologies in passenger cars on the Czech market
Authors:
Holeček, Petr ; Mejdrech, Vlastimil (advisor) ; Kudláková, Martina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem diplomové práce je vytvoření podmínek pro úspěšnou implementaci alternativních technologií u pohonů osobních automobilů na českém trhu. Cílem práce je vytvořit ucelenou koncepci návrhů opatření pro vytvoření poptávky po alternativních pohonech. Jejím obsahem je analýza aktuální situace na trhu ekologicky šetrných automobilů a nalezení důvodů, proč zatím spotřebitelé tyto vozy cíleně nevyhledávají. Práce je rozdělena do několika ucelených bloků, kdy se nejprve věnuje základním aspektům v oblasti inovací a výzkumu, zdrojů energie, ochrany klimatu a složení vozového parku v ČR. Další část se zaměřuje na nové alternativní technologie z pohledu zdrojů energie a zkoumá jejich nabídku na našem trhu. V poslední části práce je proveden výzkum spotřebitelů pro získání informací o preferencích potenciálních zákazníků v této oblasti a srovnání ekonomické výhodnosti a nákladů spojených s vybranými technologiemi. V závěru práce je vytvořen koncept návrhů pro splnění cíle práce se zaměřením na konkrétní doporučení pro vytvoření poptávky a usnadnění jejich prosazení mezi spotřebiteli.The thesis topic is creating conditions for successful implementation of alternative fuel technologies in passenger cars on the Czech market. Its goal is to develop a comprehensive concept of proposed measures that would create demand for alternative powertrain. It analyzes current situation of the environmental-friendly vehicles market and examines reasons why consumers have not been purposefully searching for these cars so far. The thesis consists of several coherent blocks. The first one deals with general aspects of innovations and development, energy resources, climate protection and car fleet in the Czech Republic. The second part focuses on new alternative technologies from the viewpoint of energy resources and examines the offer on the local market. The third section includes a consumer research focused on information related to potential customers' preferences and compares economic efficiency and costs of selected technologies. The final part presents proposed ways of accomplishing the main goal, while special attention is given to specific recommendations, which would help to create demand and facilitate promotion among consumers.
Keywords:
Alternative fuel technologies; energy resource; greenhouse gas; passenger cars; Alternativní pohonné technologie; energetické zdroje; osobní automobily; skleníkové plyny
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30182