Original title:
Formy státní podpory kinematografie ve vybraných evropských zemích
Translated title:
The forms of public investments in film in chosen European countries
Authors:
Kužel, Martin ; Hanzlík, Jan (advisor) ; Riedlbauch, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je představit problém hollywoodské dominance na evropském trhu s jeho kulturně-historickými a ekonomickými příčinami a naznačení možných řešení prostřednictvím státních subvencí kinematografie ve vybraných zemích Evropy. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. V části teoretické je zevrubně popsána historie vzniku hollywoodské hegemonie na evropském kinematografickém trhu, spolu se všemi relevantními příčinami, dále je poukázáno na některé fungující mezinárodní iniciativy určené k podpoře a rozšiřování evropského filmu, mezi něž patří například program MEDIA nebo filmový festival v Cannes. V části praktické je rozebrána a zhodnocena státní podpora kinematografie na našem území, včetně byrokratického aparátu, institucí a výše alokovaných prostředků, a následně srovnána s rovněž rozebranou státní podporou na území Velké Británie. Mým cílem je upozornit na nedostatky v současném systému podpory státní kinematografie ve srovnání s podporou efektivní jak na institucionální úrovni, tak na úrovni finančních toků, kterou je v tomto případě státní podpora Velké Británie.The aim of my bachelor thesis is to describe a current domination of Hollywood over the European movie industry including its cultural, historical and economical fundamentals and to outline possible solutions via public investments in the movie industry in chosen European countries. My thesis is divided in two parts, theoretical and practical. In the theoretical part I will concern myself with the historical background and cultural and economical causes of Hollywood's contemporary hegemony over European movie industry and I will point out several international initiatives meant to support spreading of European film, including the MEDIA programme of the European Union and Cannes film festival. Forms of public investments are analyzed and evaluated in the practical part. I focused on the system of public subsidies as it is organized in Czech Republic and United Kingdom and compared them with each other. My aim is to highlight the insufficiencies of current Czech system in comparison with the well-organized and institutionally effective system of United Kingdom.
Keywords:
Czech Republic; Forms of public investments in film; Hollywood in Europe; United Kingdom; Formy státní podpory kinematografie; Hollywood v Evropě; Velká Británie; Česká republika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/29455