Název:
Postoj porodních asistentek k dalšímu vzdělávání
Překlad názvu:
Attitude of midwives to further education
Autoři:
PETRŽÍLKOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sestry a porodní asistentky jsou, jako největší skupina odborníků zdravotní péče působící v širokém spektru zařízení zdravotní péče, vládami a organizátory ve zdravotnictví stále více považovány za klíčový zdroj zajištění reformních strategií. To neklamně svědčí o potřebě kvalitně připravených, dostatečně flexibilních sester a porodních asistentek, akceptující plnou zodpovědnost za svou práci. Porodní asistentka je osoba, která po přijetí do vzdělávacího programu pro porodní asistentky, řádně uznaného státem, ve kterém je zajišťován, úspěšně dokončila předepsaná studia pro porodní asistentku a získala požadovanou kvalifikaci k tomu, aby se stala registrovanou porodní asistentkou anebo porodní asistentkou s právoplatnou licencí k výkonu praxe a porodní asistence. Studijní obory by měly být připraveny tak, aby se sestry a porodní asistentky mohly aktivně účastnit v realizaci změn, které souvisejí buď s připravovanou transformací nebo již probíhající transformací zdravotní péče nejen u nás, ale i v zahraničí, neboť je patrné, že poptávka po službách zdravotní péče se v současnosti v celé Evropě zvyšuje. Realizací výuky v oborech Všeobecná sestra a Porodní asistentka podle nového kurikula se přispěje ke zkvalitnění kvalifikace všeobecných sester a porodních asistentek a zároveň tak i k jejímu přiblížení evropskému standardu, což je nezbytným předpokladem pro budoucí volný pohyb sester na jednotném evropském trhu práce. Kvalifikační program umožňuje i takzvanou euroregistraci a získání licence k výkonu povolání ve státech EU. Cílem práce bylo zjistit postoj porodních asistentek k dalšímu vzdělávání. Podle výsledků bylo zjištěno, že v současné době se vzdělává 46 % respondentek a o další vzdělávání má zájem 56 % respondentek. Byla stanovena jedna hypotéza, která zní: {\clqq}Porodní asistentky nemají zájem o další vzdělávání.`` Tato hypotéza nebyla potvrzena, protože podle výsledků má 56 % respondentek zájem se dále vzdělávat. Výzkum práce byl kvantitativní a byl prováděn pomocí dotazníků, rozdávaným porodním asistentkám na gynekologicko {--} porodnickém oddělení v Jindřichově Hradci, Českých Budějovicích a Táboře. Dotazníková metoda byla vybrána z toho důvodu, že v krátkém časovém úseku poskytuje velké množství informací a je anonymní. Z výsledků výzkumu je jasné, že porodní asistentky mají zájem se dále vzdělávat, ale podle názoru většiny respondentek není porodním asistentkám vzdělávání na pracovišti umožněno. O kladném vztahu porodních asistentek ke vzdělávání mluví také fakt, že více jak polovina respondentek se již v současnosti vzdělává například odbornými kurzy nebo formou vysokoškolského studia. Výsledky výzkumu budou použity pro lepší informovanost porodních asistentek o dalším vzdělávání a k usnadnění přístupu porodním asistentkám k tomuto vzdělávání. As the largest group of health care experts working in a wide range of medical facilities, the nurses and midwives are more and more considered by governments and public health organizers the key source of providing reformatory strategies. This indubitable manifests the need of well-prepared and sufficiently flexible nurses and midwives accepting full responsibility for their work. A midwife is a person who after being enrolled in the midwifery education programme properly acknowledged by the state in which it is provided, successfully completed the prescribed studies of midwifery and obtained the required qualification so that she could become a registered midwife or midwife with valid licence for performance of the midwifery. The fields of study should be prepared in such a manner so that the nurses and midwives could take active part in realization of changes that are related either to the planned transformation or already ongoing transformation of the health care not only in our country but also abroad since it is obvious that the demand of health care is currently growing in whole Europe. By realizing the education in fields of General Nurse and Midwife according to the new curriculum we may contribute both to quality improvement of qualification of general nurses and midwives and to their approaching the European standards, which is a prerequisite for future free movement of nurses in the united European labour market. The qualifying programme also enables the so-called Euro-registration and obtaining a licence for performance of their work in EU member countries. The goal of the work with the topic of ``Midwives{\crq} Attitude to Further Education{\crqq} was to find out the midwives{\crq} attitude to further education. I stipulated a hypothesis as follows: ``The midwives are not interested in further education.{\crqq} This hypothesis was not validated. I ran the research based on questionnaires distributed among midwives in the gynaecological-obstetric clinic in Jindrichuv Hradec, Ceske Budejovice and Tabor. I preferred the method of the questionnaire since it provides large amount of data in short period and it is fully anonymous. The results of the research clearly stated that midwives are interested in further education but according to many respondents further education is not available to midwives at their workplaces. Another fact demonstrates the positive approach of midwives to further education. More than half of them has been already attending some professional courses or enrolled at the university. The results of the research will be used for better midwives{\crq} awareness of possibilities of further education and for facilitation of their access to this type of education.
Klíčová slova:
celoživotní vzdělávání; porodní asistentka; postoje vzdělávání; profesní organizace; specializační studium; bearings education; lifelong learning; midwife; professional organisations; specialism education Citace: PETRŽÍLKOVÁ, Lenka. Postoj porodních asistentek k dalšímu vzdělávání. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/7342