Název:
SOCIÁLNĚ POLITICKÁ OPATŘENÍ STÁTU A JEJICH VYUŽITÍ V RODINÁCH S DÍTĚTEM S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM
Překlad názvu:
SOCIAL POLITICAL ARRANGAMENTS OF STATE AND THEIR PROFITS IN FAMILIES WITH MENTALLY DISABLED CHILD
Autoři:
HNISOVÁ, Lenka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Během posledních let došlo ke změnám v českém sociálním systému. Pro osoby s postižením se objevily nové možnosti ve státním i nestátním sektoru, více sociálních dávek a služeb. Problémem však je jejich nepřehlednost. Ve své práci se konkrétně zaměřuji na možnosti rodin s dítětem s mentálním postižením. Ve své teoretické části tedy popisuji nejen mentální postižení a jeho stupně, ale také rodinu dítěte s postižením a výchovu rodiči. Dále se věnuji vzdělávání a socializaci osob s mentálním postižením. Druhá část teorie je zaměřena na tři pilíře sociálního systému, tedy na systém sociálního pojištění, státní sociální podpory a sociální pomoci/péče. Na závěr této části uvádím ještě význam neziskových organizací pro osoby s mentálním postižením. Na teoretickou část navazuje praktická, jejímž cílem a cílem celé diplomové práce je zjištění informovanosti rodičů dětí s mentálním postižením o možnostech sociální podpory a pomoci. Konkrétně to znamená zmapovat současnou situaci {--} fungování informovanosti. Na základě těchto výsledků pak vytvořit přehled možností (dávky, služby), které rodičům napomohou v lepší orientaci v nabízených možnostech. Výzkum byl tedy prováděn metodou dotazování, technikou dotazníku. Dotazník byl určen rodičům dětí s mentálním postižením a byl zaměřen na jejich informovanost. Respondenti {--} rodiče byli při zpracovávání výsledků rozděleni podle vzdělání. Z výsledků pak vyplynulo, že rodiče s nižším vzděláním se cítí být spíše informováni. Zatímco rodiče s vyšším vzděláním se informováni být necítí, i když podle odpovědí mají o možnostech pro své dítě větší přehled. Celkově se však většina respondentů (77 %) informována být necítí. Problémem je nedostatečně fungující systém informovanosti. Respondenti v dotazníku také uváděli, co jim nejvíce chybí a co by jim nejvíce pomohlo. Mezi nejčastější odpovědi patřil chybějící ucelený přehled, letáky s informacemi a dostatečně informovaní pracovníci, což jsem předpokládala. Na základě těchto výsledků jsem vytvořila přehled se základními možnostmi, určený rodinám s dítětem s mentálním postižením. Mohu tedy konstatovat, že obě hypotézy se mi potvrdily. Předpokládané využití práce vidím ve sjednocení informací o dané problematice a vytvoření přehledu základních možností pro rodiny s dítětem s mentálním postižením. Doufám, že se tím alespoň částečně zvýší jejich informovanost. There were many changes in the Czech social system during last years. Many possibilities for people with disabilities appeared in a state and a non-profit sector - more social benefits and social service. The only problem is in their chaotic arrangement. My thesis is concretely focused on potentialities of families with mentally disabled children. In my theoretical part I therefore describe not only mental illnesses and its stages but also a family of a disabled child and parental education. Hereafter I attend to education and socialization of individuals with a mental disability. The second part of theory targets three social principles of the social system {--} the social insurance, state social support and social welfare/care. At the end of this part I mention the significance of non profit organizations for people affected by mental disabilities. Following theoretical is the practical part which aims (and that is my work{\crq}s objective also) to determine the knowledge of parents about our social benefit schemes and support. Specifically this means to chart the current state of affairs {--} informedness functioning. Based upon these results then create an outline (benefits, services) which will help the parents to distinguish more efficiently within all services offered. The survey was carried out by questionnaires. These were intended for parents of mentally disabled children and aimed at their knowledge. The correspondents {--} parents {--} were separated into groups in accordance with their educational background. It emerged from my results that parents with elementary education are feeling well informed whilst parent with higher education do not consider themselves informed although in accordance with their answers they have a better insight into their child{\crq}s options. Generally the majority of the polled (77%) is not feeling informed. The problem is inadequate information system. Respondents also mentioned what they are lacking in most and what they would consider as being most helpful. The most common answers concerned missing comprehensive review, informative brochures and sufficiently informed staff, which I did contemplate. Based upon these results I have conceived an overview of primary options specifically designed for families with mentally disabled children. I may thus claim that both my hypothesis have been confirmed. I behold the anticipated development of my work in merging information about assigned issues with creating a review of primary options for families with a mentally disabled child. I do hope that this work will leastwise improve their awareness.
Klíčová slova:
INFORMOVANOST; MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ; RODINA; SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ; SOCIÁLNÍ POLITIKA; SOCIÁLNÍ POMOC; STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA; FAMILY; IFORMEDNESS; MENTAL DISABILITY; SOCIAL INSURANCE; SOCIAL POLICY; SOCIAL WELFARE/CARE; STATE SOCIAL SUPPORT Citace: HNISOVÁ, Lenka. SOCIÁLNĚ POLITICKÁ OPATŘENÍ STÁTU A JEJICH VYUŽITÍ V RODINÁCH S DÍTĚTEM S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/6841