Original title:
Realizace výuky první pomoci na ZŠ praktické a ZŠ speciální v Jindřichově Hradci
Translated title:
Realization of Teaching of First Aid on the Practical Primary School and Special Primary School in Jindřichův Hradec
Authors:
EMROVÁ, Monika Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je výuka první pomoci na Základní škole praktické a Základní škole speciální v Jindřichově Hradci. K výběru tohoto tématu jsem byla vedena svým zájmem o tuto oblast. Léta jsem dobrovolníkem Oblastního spolku Českého červeného kříže a věnuji se výuce laické první pomoci. Znalost poskytování první pomoci by měla patřit k základnímu vzdělání každého člověka. Problematika zdravovědy a první pomoci se dostává i do Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a dále do Rámcového vzdělávacího programu pro vzdělávání žáků v Základní škole speciální. K dosažení výzkumných cílů byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. K dosažení výzkumných cílů byla použita technika polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a obsahové analýza dat. Výzkumný soubor tvořili žáci a pedagogové ze Základní školy praktické a Základní školy speciální Jindřichův Hradec. Prvním cílem bylo zjistit, jakou formou a v jakém rozsahu probíhá výuka první pomoci na Základní škole praktické a Základní škole speciální v Jindřichově Hradci. Z výzkumu vyplývá, že Základní škola praktická a Základní škola speciální Jindřichův Hradec věnuje pozornost výuce první pomoci a považuje ji za důležitou součást jejich Školních vzdělávacích programů. Bylo zjištěno, že výuka první pomoci se promítá do více vzdělávacích oblastí a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami jsou seznamováni se zásadami první pomoci formou praktického nácviku. Druhým cílem bylo sestavit návrh postupu výuky první pomoci pro Základní školu praktickou a Základní školu speciální v Jindřichově Hradci. Třetím cílem bylo realizovat návrh postupu výuky první pomoci se žáky Základní školy praktické a Základní školy speciální v Jindřichově Hradci a ověřit jeho funkčnost. Domnívám se, že návrh postupu výuky první pomoci byl odpovídající vzhledem ke skupině žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a splnil i podmínku funkčnosti. Na základě těchto výsledků kvalitativního výzkumu byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza zní: Žáci Základní školy praktické Jindřichův Hradec jsou schopni úspěšně provést nácvik postupu první pomoci u drobnějších poranění, ale také u život ohrožujících stavů. Druhá hypotéza zní: Stupeň mentální retardace, popř. charakter motorického postižení u žáků Základní školy speciální Jindřichův Hradec negativně ovlivňuje schopnost praktického provedení první pomoci. Poznatky bakalářské práce mohou být využity pedagogy pro výuku první pomoci v Základní škole praktické a v Základní škole speciální v Jindřichově Hradci.The bachelors thesis centers on the first aid education at Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec. The choice of the topic was based on author?s interest in the field. For years, the author has been volunteering for Regional Association of the Czech Red Cross and also teaches lay first aid. Every person should have a command of how to provide first aid; it counts among elementary education. The issues of health science and first aid have already become part of the Framework Education Programme for primary education - an addendum that regulates the education of pupils with mild mental disabilities; and also of the Framework Education Programme for pupil education at Special primary school. To accomplish the research objectives, the author chose the strategy of qualitative research. To accomplish the research objectives, the author used the technique of semi-structured interview, observation, and content data analysis. The research sample comprised of the pupils and teachers from the Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec. The first objective was set to identify the form and range of first aid education at the Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec. The research has shown that the Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec pay attention to first aid education and they consider it to be an important part of the Framework Education Programme. It was observed that the first aid education appears to be part of a number of educational areas and that the pupils with special educational needs are familiarized with the first aid basics through practical training. The second objective was to elaborate a method "How to teach first aid" at the Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec. The third objective was to implement the method in the curriculum of the Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec and verify its functionality. Given the group of pupils with special educational needs, it is believed that the draft of the method of "How to teach first aid" was appropriate and it met the condition of functionality. Based on these outcomes of the qualitative research, two hypotheses were defined. The first hypothesis is as follows: The pupils of the Practical primary school in Jindřichův Hradec are able to complete a training of how to provide first aid in case of minor injuries but also in case of life-threatening states. The second hypothesis is as follows: The degree of mental retardation, or nature of motor disability in pupils of the Special primary school in Jindřichův Hradec has a negative impact on the ability to practically carry out the first aid. The outcomes of the bachelors thesis may be utilized by the teachers in first aid training at the Practical primary school and Special primary school in Jindřichův Hradec.
Keywords:
First aid; Framework Education Programme for primary education ? an addendum that regulates the education of pupils with mild mental disabilities; Framework Education Programme for pupil education at Special primary school; Practical primary school; Special primary school; The pupils with special educational needs; První pomoc; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; Rámcový vzdělávací program základní školy speciální; Základní škola praktická; Základní škola speciální; Žáci se speciálními vzdělávacímí potřebami Citation: EMROVÁ, Monika. Realizace výuky první pomoci na ZŠ praktické a ZŠ speciální v Jindřichově Hradci. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/22566