Original title:
Vliv vzdělanostní struktury obyvatel na regionální rozvoj v České republice a Nizozemsku
Translated title:
Influence of educational structure of inhabitants on regional development in the Czech Republic and the Netherlands
Authors:
Lašáková, Kristýna ; Kouřilová, Jana (advisor) ; Krejčová, Nikola (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na problematiku regionálního rozvoje ve vazbě na vzdělanostní strukturu obyvatel v České republice a Nizozemsku. Hlavním cílem je zjistit, zda nejvyšší dosažené vzdělání ekonomicky aktivních obyvatel obou zemí ovlivňuje jejich regionální rozvoj. Pro komparaci bylo Nizozemsko zvoleno záměrně. Je podobně jako Česká republika zemí, vyznačující se malou otevřenou ekonomikou, závislou do značné míry na exportu do Německa. Také je členem Evropské unie. Zároveň však patří mezi nejbohatší země světa s vysokou životní úrovní obyvatel a disponuje kvalitním vzdělávacím systémem. Vazba regionálního rozvoje a vzdělanostní struktury obyvatel v České republice a Nizozemsku byla zkoumána prostřednictvím lineárního regresního modelu. Za základní jednotky analýzy byly zvoleny regiony NUTS 2. Regionální rozvoj byl vymezen podle 5. kohezní zprávy pomocí 5-ti makroekonomických ukazatelů. Provedenou regresní analýzou závislosti vybraných makroekonomických ukazatelů na vzdělanostní struktuře ekonomicky aktivních obyvatel nebylo možné jednoznačně prokázát vliv vzdělanosti na regionální rozvoj v České republice a Nizozemsku.In my master thesis the issue of regional development of the Czech Republic and the Netherlands in relation to the educational structure of their inhabitants has been dealt. The main aim of the paper was determined whether the highest level of education of the economically active population of both countries affects their regional development. I decided to compare the Czech Republic with the Netherlands because both countries are small open economies dependent on export to Germany, members of the European Union. However the Netherlands belongs among the richest countries in the world, has a high standard of living of the population and is characterised for a quality of education system. The relation between regional development and educational structure of inhabitants in the Czech Republic and the Netherlands was examined using the regression linear model. The cohesion regions were chosen as the basic units of comparative analysis in both countries. The regional development were defined according to 5th Cohesion report by 5 macroeconomic indicators. In compliance with output of regression analysis the relation between educational structure of economically active population and macroeconomic indicators, which represented regional development was not entirelly proved.
Keywords:
education; educational system; regional development; regions NUTS 2; regiony NUTS 2; regionální rozvoj; vzdělání; vzdělávací systém
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/29786