Original title:
Rusko jako strategicky významný trh pro české exportéry
Translated title:
Russia as a strategically important market for Czech exporters
Authors:
Dedova, Inna ; Plchová, Božena (advisor) ; Halík, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou česko-ruských obchodních vztahů. Cílem je zanalyzovat ruský trh, posoudit jeho potenciál s hlediska možností uplatnění českých výrobků na něm a zhodnotit celkový význam trhu pro české exportéry a podnikatele. Výzkumná část práce začíná rozborem ekonomického vývoje Ruska od rozpadu Sovětského svazu po současnost. Dále pokračuje analýza vývoje česko-ruských obchodních vztahů, která určuje hlavní směry a oblasti vzájemné spolupráce. Samostatnou kapitolu představuje rozbor proexportní politiky ČR a její funkčnosti ve vztahu k ruskému trhu s cílem zhodnotit význam českých proexportních institucí pro tuzemské podnikatelé. Poslední část práce je věnována analýze podnikatelského prostředí v Rusku s cílem stanovit příležitostí a možná rizika podnikání na tomto trhu. Tato práce může posloužit jako užitečný materiál pro studenty a učitele vysokých škol a odborníky různých ekonomických institucí.The work deals with trade relations between Czech republic and Russia. The aim is to analyze Russian market, to assess its potential from the point of view of opportunities for Czech products on Russian market and to evaluate the overall market significance for Czech exporters. The researching part of the work begins with an analysis of the economic development of Russia since the Soviet Union collapse to the present. Then the work continues with an analysis of evolution of trade relations between Czech republic and Russia, which determines main directions and areas of cooperation. The next chapter presents an analysis of Czech pro-export policy and its functionality in relation to the Russian market in order to evaluate the significance of Czech pro-export institutions for domestic entrepreneurs. The last part of the work is devoted to analzying the Russian business environment in order to identify opportunities and possible risks of doing business in this market. This work may serve as a useful material for students and teachers of universities and experts of economic institutions.
Keywords:
Czech republic; Export; Russia; Export; Rusko; Česká republika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/29546