Original title:
Možnosti využití dramatické výchovy v předškolním vzdělávání k prosociálnímu rozvoji
Translated title:
The Possibilities of Dramatic Subject in Pre-school Education to Prosocial Development
Authors:
KONVALINKOVÁ, Veronika Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je poukázat na možnosti dramatické výchovy v předškolním vzdělávání v oblasti rozvoje prosociálního cítění a chování dětí. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy dramatické výchovy, jsou zde vymezeny její cíle a metody (respektive techniky) využitelné při práci s dětmi v mateřské škole. Také poukazuji na souvislost RVP PV a dramatické výchovy. Dále v teoretické části mé práce objasňuji pojmy prosociálnost, prosociální chování a jeho význam při rozvoji dětí předškolního věku. Praktická část se skládá z ukázky obsahu vzdělávání školního vzdělávacího programu. Dále dvou projektů, které jsou zaměřené na rozvoj prosociálního chování dětí vedené právě metodami dramatické výchovy. A na závěr je uvedeno ověření výsledků vzdělávání. The objective of my text is to point out options of dramatic education in a pre-school educational period, in an area of prosocial perception and behaviour development of children. The theoretical part focuses on basic concepts of dramatic education. It defines goals and methods and/or techniques of dramatic education utilizable during work with children at nursery schools and pre-school system. I also point out a relationship between RVP PV and dramatic education. The theoretical part also deals with basic concepts of prosocial conscience, prosocial behaviour and its significance for the development of pre-school children. The practical part consists of the demonstration of educational content of the School Educational Program. There are also two projects attached to it that are aiming at development of prosocial behaviour of children by means of dramatic education methods. At the end of the text I have inserted a verification of the results of such an education.
Keywords:
Dramatic Subject; Pre-school Education; Prosocial Development; předškolní vzdělávání- dramatická výchova- prosociální rozvoj Citation: KONVALINKOVÁ, Veronika. Možnosti využití dramatické výchovy v předškolním vzdělávání k prosociálnímu rozvoji. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/15328