Original title:
Interaktivní výuka pozičních soustav na ZŠ
Translated title:
Place-value system and interactive teaching at secondary school
Authors:
DVOROŽŇÁK, Marek Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá výukou pozičních soustav na základní škole pomocí vytvořené počítačové aplikace. V teoretické části této práce je, mimo jiné, rozebráno několik důvodů, proč je vhodné vyučovat i nedesítkové soustavy. Hlavní část diplomové práce se zabývá vytvořenou počítačovou aplikací, která obsahuje interaktivní výuku dvojkové soustavy a vytvořeným počítačovým modelem počítadla. Tyto aplikace jsou přístupné i z internetu. Výsledky experimentálního vyučování, které proběhlo na dvou základních školách, jsou v této diplomové práci rovněž obsaženy.This diploma thesis deals with teaching of place-value systems in secondary school with use of created computer program. The theoretical part of the thesis deals, apart from other things, with some good reasons to teach non-base ten systems. The main part of the thesis deals with created computer program that contains teaching of binary number system and with created computer model of a counting device. These programs are also accessible from the internet. Results of experimental teaching that took place in two secondary schools are included in the thesis as well.
Keywords:
abacus; Biland; binary system; computer program for teaching; counting device; interactive teaching; place-value systems; Biland; dvojková soustava; interaktivní výuka; poziční soustavy; počítadlo; výuková aplikace; výukový program Citation: DVOROŽŇÁK, Marek. Interaktivní výuka pozičních soustav na ZŠ. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13693