Original title:
Vliv prostředí na výtvarný projev dítěte
Translated title:
Environment influence on child's artistic expression
Authors:
KOLÁČKOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá vlivem prostředí na dětský výtvarný projev. Cílem práce je zjistit, jak se od sebe liší výtvarný projev dětí z běžných rodin, dětí z problémových rodin, které v současné době vyrůstají v jednom ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a dětí, které vyrůstají v ústavní péči. Práce se zaměřuje nejen na celkovou úroveň kvality výtvarného projevu, ale také na úroveň formální stránky výtvarného projevu a především pak na obsahovou stránku kresby, zejména v tématech spojených s rodinou. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s danou problematikou. Jedná se především o tématiku spojenou s rodinou, výtvarným projevem dítěte a metodami psychologické diagnostiky rodiny. Praktická část se snaží objasnit, jak se od sebe liší výtvarný projev dětí ve věku 6-12 let, vyrůstajících v různém prostředí (děti z běžných rodin, děti ze zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, děti z dětského domova). Pro potřeby praktické části byl zvolen kvalitativní výzkum, ve kterém jde zejména o zhodnocení výtvarného projevu jednotlivých dětí. Pro sběr dat byla použita metoda Kresba rodiny, která byla rozšířena a modifikována pro potřeby studie. Hlavní část práce je tvořena shrnutím výsledků a jejich interpretací. The study is dealing with the influence of environment to the children{\crq}s creative expression. Aim of the work is to find out, what is the difference between the creative expressions of the children from common families, those from problematic families, who are currently growing up in one of the facilities for children requiring immediate assistance and those who are being grown up in other institution or sanatorium. The study is not focused to the complex level of quality of creative expression only, but also to the level of formal part of the creative expression, and, first of all, to the contentual part of the graphics, especially when drawing topics are linked to the family. In the theoretical section, the basic terms linked to the given problems are defined. First of all, the problems linked with the life in the family, with the creative expression and methods of the family psychological diagnostics are concerned. Practical section is aimed to make clear, what is the difference among creative expression of the children between 6 to 12 years of age, who are growing up in different environment (children from common families, those from problematic families, who are currently growing up in one of the facilities for children requiring immediate assistance and those who are being grown up in the children{\crq}s house). For the needs of practical section the method of qualitative research was selected, where the main focus is to assess the creative expression of the individual children. For data collection purpose, the method of Family draw was selected, that was extended and modified for the need of the study. The main part of the study is comprised by the summary of the results and their interpretation.
Keywords:
drawings; Family; family psychological diagnostics; institutional care; substitutional family care; kresba; náhradní rodinná péče; psychologická diagnostika rodiny; Rodina; ústavní péče Citation: KOLÁČKOVÁ, Jana. Vliv prostředí na výtvarný projev dítěte. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/15267