Original title:
Vliv reklamy na žáky 2. stupně základní školy
Translated title:
Influence of advertising of students 2nd grade school
Authors:
VLÁŠKOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V současné společnosti do sociální reality žáka základní školy intenzivně vstupuje virtuální realita, svět televize, reklamy a internetu. Jaký je ale reálný vliv médií na děti, není stále pedagogické veřejnosti dostatečně zřejmé. Uvedená diplomová práce by měla tudíž přispět k porozumění toho, jak jsou děti zasaženy vlivem komercializace a jak je ovlivňují reklamní a marketingové tlaky, které se na ně zaměřují. Diplomová práce bude proto zpracována ze dvou úhlů. Tím první bude teoretická část, ve které se zaměříme na to, jak je popsán vliv reklamy na žáky na 2. stupni ZŠ z pohledu marketingu, psychologie prodeje a podobných disciplín, které se věnují profesionálně tomuto fenoménu. Sledován bude také etický rozměr vlivu reklamy na děti, respektive žáky základních škol v rozmezí 11 až 15 let. Působení reklamy budeme sledovat jak v podobě reklamy televizní, rozhlasové, novinové a letákové, tak i v dnešní době moderní internetové reklamy. Druhou praktickou část spojíme s výzkumem na základní škole. Pokusíme se vhodnými metodami zjistit, jaké mají žáci o reklamě povědomí. Budeme sledovat jaká je povaha reklamy, které se dětem líbí a proč tomu tak je. Pokusíme se také zjistit, do jaké míry se reklama stává součástí reality dětí tím, že o ní hovoří se svými kamarády a používají reklamní slogany v konverzaci s nimi. Do jaké míry ovlivňuje reklama konkrétní spotřební chování dětí je již obtížněji prokazatelné, přesto v rámci výzkumu pokusíme zjistit to, zda si už v tomto věku podle reklamy kupují zboží, nebo jej vyžadují od rodičů.Nowadays in society, virtual reality, world of television, advertisement and the Internet enter intensively into the social reality of the schoolchildren. However, the real effect of the mass media on children is still not sufficiently clear to the pedagogical public. This thesis should help to understand how the children are affected by the influence of commercialization and by the advertising and marketing pressures that they are focused on them. This thesis will be arranged into two parts. The first one is the theoretical part. In this part we'll focus on the description of the influence of advertisement on pupils of the second degree of the primary school from the view of marketing, psychology of sale and related disciplines which deal professionally with this phenomenon. Moreover, the ethical dimension of the influence of advertisement on children especially the pupils of the primary schools between 11 and 15 will be studied too. We'll monitor the effect of the advertising in the form of television, radio, newspaper or leaflet advertisement as well as currently modern internet advertising. The second part, the practical one, is connected to the research made on primary schools. We'll try to find out, using the appropriate methods, the pupils' knowledge of advertisement. We'll monitor the nature of the advertisement that pupil's like and why they like it. Futhermore, we'll try to find out what is the extent of advertisement which becomes the part of the reality of children mainly by talking about it with their friends as well as using the advertising slogans in their conversation. How the advertisement influences the factual consumer behaviour of children is difficult to prove but within this research we'll try to find out if the children at this age buy the goods according to the advertisement or if they demand them from their parents. Citation: VLÁŠKOVÁ, Tereza. Vliv reklamy na žáky 2. stupně základní školy. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17408