Original title:
Proměny klavírní estetiky
Translated title:
The Changes in the Piano Aesthetics
Authors:
Jurčík, Vlastimil ; Krajný, Boris (advisor) ; Langer, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce mapuje souvislosti mezi estetikou a klavírním uměním tak, aby bylo možné uvědomit si pokud možno všechna úskalí práce na interpretaci klavírních děl, za účelem přenosu jejich podstatné, tedy estetické povahy. Po ohledání základního materiálu v obecné kapitole o estetice, vybírající z této nauky to podstatné, co bude k pochopení dalších kapitol potřeba, následuje průzkum proměn specifické estetiky klavírní, rozdělený do tří základních pohledů. Interpret, posluchač i pedagog se ve svých rolích dotýkají stejných problémů, ale dívají se na ně z jiných úhlů. Pochopení těchto odlišností a specifických principů uvnitř jednotlivých oblastí může pomoci v jejich vzájemné komunikaci. Poslední kapitola, o komunikaci, se tedy zaměří opět na celek, ve kterém tyto úhly pohledu existují vedle sebe a zachovávají umění živou součástí člověka.The dissertation deals with the relation between the aesthetics and the art of piano performance. Specifically, major pitfalls of the piano compositions' interpretation are demonstrated, in order to delegate its relevant, aesthetical nature. The thesis is outlined by examination of the fundamental principles of aesthetics, serving also as an essential background for understanding the concepts brought in consequent chapters. A survey of the piano performance aesthetics approaces follows, divided into three intrinsic frameworks represented by an artist, a teacher and a student. Naturally, in their distinct capacities, they are dealing with the same issues. Nevertheless, they mostly take in a concept which is rather different from one to another. Understanding of these differences and principles specific for each particular group may assist greatly in their mutual communication. Therefore, the final chapter is devoted to communication in its complexity. All distinct frameworks are mutually coexisting and interacting, while preserving the art, a vital part of a man.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5237