Original title:
Od školního divadla k divadlu profesionálnímu
Translated title:
From the School Theatre to the Professional One
Authors:
Šotek, Milan ; Sílová, Zuzana (advisor) ; Vedral, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Autor sleduje svoji cestu ze školního divadla k divadlu profesionálnímu, přesněji sezonu 2009/2010 v divadle DISK, během níž připravoval dramaturgický plán činoherní sezony 2010/2011 pro Moravské divadlo Olomouc. V kapitole věnované dramaturgii DISKu se ptá, zda lze vysledovat kontinuitu v divadle, které rok co rok mění umělecký soubor. Na příkladu textů dvou středoevropských autorů ? Kazimír a Karolína Ödöna von Horvátha a Casanova v lázních Arthura Schnitzlera ? pak přiblíží způsob, jakým čte dramatický text. V poslední části se zabývá dramaturgií měšťanského divadla na základě zkušeností s MDO, přičemž ji podepře konkrétními chystanými tituly. Diplomová práce je tak otiskem myšlení dramaturga, jenž právě vstupuje do praxe.The author is tracing his way from the school theatre to the professional one ? the 2009/2010 season in DISK theatre, to be precise, during which he prepared his dramaturgical plan of 2010/2011 season for the Moravian Theatre Olomouc. In the chapter focused on the dramaturgy of DISK he asks a question whether it is possible to trace back a continuity in the theatre which, year after year, changes its artistic staff. Giving an example of texts by Central European authors ? Kasimir and Karoline by Ödön von Horváth and Arthur Schnitzler's Casanova in Spa ? he sketches the way in which he reads dramatic texts. In the last part he is concerned with the burgess theatre dramaturgy on the basis of his experience from MDO, supporting it by particular oncoming titles. Thus, the graduation thesis is an imprint of the mind of a dramaturgist who is, at the moment, entering his professional career.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5207