Original title:
Přínos Leopolda Mozarta k vývoji houslové techniky
Translated title:
The Contribution of Leopold Mozart to the Development of violin Technique
Authors:
Mašlaňová, Magdaléna ; Štraus, Ivan (advisor) ; Panocha, Jiří (referee) ; Matoušek, Bohuslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] tato práce se zabývá přínosem Leopolda Mozarta k vývoji houslové techniky. Je rozdělena do pěti kapitol. Pátá kapitola obsahuje šest podkapitol. První kapitola se zabývá ranými dějinami houslí, další kapitola obsahuje pojednání o prvních houslových návodech. Třetí kapitola je věnována osobnosti Francesca Geminianiho. Další kapitola představuje životní osudy Leopolda Mozarta a poslední hovoří o Důkladné škole na housle a uvádí její charakteristiku. První podkapitola se věnuje houslím, jejich údržbě a dalším základním informacím, následující podkapitola pojednává o hudebním značení, intervalech a ladění. Další podkapitola rozebírá držení houslí a smyčce, ve čtvrté se mluví o pravé ruce, smyčcích a artikulaci, pátá obsahuje problematiku vibráta, mor´dentu a trylku a poslední se věnuje levé ruce a systému poloh. Práce obsahuje konkrétní ukázky, příklady a poznámky pod čarou.This thesis is engaged in contribution of Leopold Mozart to developmet of violin technique. It is divided into five chapters. The firth chapter includes six subchapters. The first chapters deals withearly history of violin, the following chapter contains treatises on the first violin tracts. The third chapter is dedicated to personage of Francesco Geminiani. The following chapter introduces life of Leopold Mozart and the last one speaks about profound violin method and introduces its characteristics. The first subchapetr is devoted to violin, its maintenance and to other basic information, the following subchapter deals with music notation, intervals and tuning. The next subchapter describes holding of the violin and the bow, the fourth subchapter speaks about right hand, bowings and articulation, the fifth one contains issue of vibrato, mordent and trill and the last one devotes to left hand and to system of positions. The thesis contains actual demonstrations, examples and the footnotes.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5151