Original title:
Houslový virtuos Váša Příhoda
Translated title:
The violin Virtuosa Váša Příhoda
Authors:
Týml, Martin ; Štraus, Ivan (advisor) ; Tomášek, Jiří (referee) ; Matoušek, Bohuslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Magisterská práce " Houslový virtuos Váša Příhoda" je zaměřena na osobnost velkého českého houslisty první poloviny 20. století. Práce je rozdělena do tří hlavních kapitol a jejich částí.Úvod seznamuje čtenáře s houslemi jako hudebním nástrojem a hudebním cítěním obyvatel českých zemí v průběhu staletí. První kapitola je rozdělena na sedm podkapitol, ojednávám v ní o profesním životě Váši Příhody, druhá je jakýmsi pohledem do Příhodova osobního života. Třetí kapitola nabízí rozbor Příhodovy hry na housle a srovnání jeho stylu se současným stylem hry na základě nahrávek. V závěru shrnuji všechny své myšlenky a uvedené informace. Práce obsahuje seznam použité literatury a multimediální přílohy.This graduate work " Violin virtuoso Váša Příhoda" is focused on the personality of the great czech violinist of the first half of the 20th century. The work is divided into three main chapters and their sub parts. The intruduction acquaints readers with the violin as the musical instrument and the musical feeling of czech people during centuries. The first chapter, which is divided into seven small chapters is devoted to the Příhodas curriculum vitae, the second chapter offers the outlook into his privat live. The third chapter is ether the professional description od Příhodas way of playning the violin or in this chapter I compare the musical style of Váša Příhoda to the contemporary style as well. In the conclusion I sum up all my information. This work contains the list with used sources and literature. There is the multimedia suplement in my work too.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5147