Original title:
Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950
Translated title:
Czech Solo Flute Production after the Year 1950
Authors:
Oplová, Nikola ; Válek, Jiří (advisor) ; Pivoda, Radomír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomové práce s názvem Česká tvorba pro sólovou flétnu po roce 1950 se zabývá skladbami, které vznikly v tomto období až po současnost. Práce obsahuje tři hlavní části. V první jsou za sebou chronologicky podle roku narození řazeni jednotliví autoři a jejich skladby pro sólovou flétnu. U každého skladatele je uveden stručný životopis a jeho flétnová tvorba. Jednotlivá díla pro flétnu jsou zmíněna odděleně, jsou uvedeny souvislosti jejich vzniku, způsoby skladatelské práce, kdo skladby vydal a jaké existují nahrávky. V druhé kapitole jsou podobným, ale podrobnějším způsobem zpracováni dva zásadní autoři pro flétnovou tvorbu - Jindřich Feld a Jan Novák. Zde je rozšířen nejen životopis obou autorů, ale i informace o jednotlivých dílech. Poslední částí práce je abecední seznam autorů a jejich skladeb pro sólovou flétnu, kteří nebyli zmíněni v předešlých kapitolách, ale v tomto období také tvořili.The thesis entitled Czech solo flute production after the year 1950 deals with compositions which were produced from the 50?s of the last century to the present. The thesis is divided into three main parts. Important composers and their compositions for solo flute are introduced in the first part. Authors are classified in the chronological order and also basic facts of their biographies, which relates to their works, are given. Selected compositions are characterized mainly with respect to the period and conditions of their genesis. From my point of view, the most considerable composers of the period are Jindřich Feld and Jan Novák. Therefore, their biographies and production are described in the more details in the second part. The meanings of their pieces are here thoroughly characterized and also the way of publishing and recordings of their works are given. In the last part, other Czech flute composers and their compositions, which were not mentioned in the previous parts, are here summarized.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5106