Original title:
Obraz a slovo, v divadle zvlášť
Translated title:
Image and Word, Especially in the Theatre
Authors:
Neznal, Vít ; Etlík, Jaroslav (advisor) ; Císař, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Obraz a slovo, v divadle zvlášť se zabývá fenoménem obrazu a slova jako základních konstitutivních složek divadelního díla. Zároveň autor reflektuje a interpretuje jejich fundamentální úlohu v umění obecně. Vychází přitom hlavně z teorie sémioticko-strukturální školy, přičemž se snaží i o konfrontaci s hermeneutikou. Cílem práce je definovat obraz a slovo nejen z pohledu noetického divadla usilujícího o znak, ale hlavně poukázat na jejich tendenci realizovat se v rámci ontologického principu v divadle. Ačkoliv obraz a slovo procházejí v umělecké oblasti značnou proměnou, pokouší se autor prokázat, že divadlo ve své performativitě nemůže obraz a v důsledku ani slovo postrádat. Primárním východiskem mu je přitom recepce obrazu a slova v jejich procesualitě vycházející z povahy časovosti divadelního umění.?Image and Word, Especially in the Theatre", a bachelor´s thesis, addresses the phenomenon of image and word as fundamental constitutive components of a theatre performance. At the same time, the author considers and interprets their fundamental role in the arts in general. Taking as a basis the theory of semiotic and structural studies, the author attempts a confrontation with hermeneutics. The goal of the work is to define image and word not only from the point of view of noetic theather, which aspires to expression through symbols, but mainly to point out their tendency to be realized within the framework of the ontological principal of the theatrical arts. Although image and word are going through a significant transformation process within the arts, the author tries to prove that the theater, due to its performative character, can omit neither image nor word. The author uses as a primary basis the perception of image and word in their processuality stemming from the nature of temporality in theatrical arts.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/5067