Název:
Ruská hudba 20. století a její vliv na českou tvorbu
Překlad názvu:
Russian music of 20th century and its influence on the czech production
Autoři:
Aslamas, Anton ; Kurz, Ivan (vedoucí práce) ; Loudová, Ivana (oponent) ; Gemrot, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Moje práce má záměr především poukázat na vzájemnou propojenost dvou
slovanských kultur na hudebním poli. Tento cíl jsem si vytyčil i proto, že, zdá se,
během posledních dvaceti let tyto vazby poněkud upadly do zapomnění nebo
alespoň nejsou úplně v popředí zájmu veřejnosti. První kapitola mapuje
společenskou situaci v Rusku v minulém století a její dopad na hudbu. Dále pak jsem
věnoval po jedné kapitole pěti velikánům, kteří do dané oblasti patří ? I.
Stravinskému, S. Prokofjevovi, D. Šostakovičovi, S. Gubajdulinové a A. Schnittkemu.
Zmínil jsem se i o těch skladatelích, jejichž umělecký význam je o něco menší než u
osobností jmenovaných výše. Konečně následuje ta nejpodstatnější část práce ?
rozbor konkrétních příkladů vlivu ruské hudby na českou. Nejzevrubněji jsem se
věnoval Symfonii čís. 1 S. Havelky, Vokální symfonii V. Sommera, 4. sonátě pro
klavír L. Fišera, Proměně pro sólové housle a smyčcový kvintet O. Kvěcha a konečně
Sonátě pro klavír na téma Sergeje Prokofjeva V. Tichého.The goal of my work is above all to point out the mutual interconnection
of two Slavonic cultures in the field of music. I laid out this goal
also for the reason that in the last twenty years these bonds appear to
have fallen into oblivion or not to be much in the center of interest of
the public. The first chapter surveys the social situation in Russia of
the last century and its impact on music. Further I consecrated each
chapter to one of five great artists of the era ? I. Stravinsky, S.
Prokofiev, D. Shostakovich, S. Gubaidulina and A. Schnittke. I also
mentioned other composers whose artistic significance is ratter smaller
than the significance of the great artists referred to above. Then
follows the most important part of my work ? analysis of concrete
examples of influence of Russian music on the Czech music. I
particularly devoted myself to S. Havelka's Symphony No. 1 by, V.
Sommer's Vocal symphony, L. Fišer's /Sonata for piano/ No. 4; by O.
Kvěch's Metamorphosis for violin solo and cord quintet and finally V.
Tichý's Sonata for piano on the theme of Sergei Prokofiev.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/4945