Název:
Úkoly interpreta v Adagiu g moll J.S.Bacha 1001
Překlad názvu:
The tasks of an interpreter in Adagio g moll J.S.Bacha 1001
Autoři:
Pustějovský, Ondřej ; Štraus, Ivan (vedoucí práce) ; Tomášek, Jiří (oponent) ; Matoušek, Bohuslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Tato písemná práce si klade za cíl popsat některé možnosti interpretačního výkladu Bachova notového zápisu v Adagiu ze sonáty pro sólové housle č. 1 g moll. Ze struktury zápisu a z obsahu je zde dedukován a vypracován dynamický plán, artikulace, agogika, frázování , změny v barvě tónu a vibrato. Tato práce mimo jiné hledá racionální vysvětlení , proč afektová teorie ustálila některé hudební postupy v tom smyslu, že vyvolávají v člověku určité pocity, nálady nebo duševní stavy. Je zde však obsažen i sensualistický a empirický pohled na tuto problematiku, protože za Bachova tvůrčího období už se promítaly do hudební řeči jak vlivy racionalismu, tak sensualismu a empirismu. Na přelomu renesance a baroka začala vystupovat z polyfonického přediva vertikální harmonie, hlasy se zdvojovaly ( basso continuo), osamostatnil se 1 vedoucí hlas. Flerentská camerata v podsatě odvrhla polyfonii a trvalo nějakou dobu, něž se polyfonie začala v hudbě znovu výrazně uplatňovat. Tentokrát ovšem byla jejím podkladem harmonie a ne čistě kontrapunktická technika. Proto se autor této práce zabývá především hudebním výrazem na podkladě harmonického napětí ( tato práce obsahuje i harmonický rozvoj). Vedle toho se zabývá i poyfonickým rozborem. Grafické znázornění rozsahu jednotlivých dílů a oddílů, rozpis metodických linek a Bachův urtext se nachází v přílohách.This bachelor thesis has the main purpose a description of some interpretative possibilities of Bach´s score of Adagio in g minor from Sonata for solo violin No. 1. Dynamical development, articulation, agogic, phrasing, changes of timbre and vibrato are deduced and elaborated on the basis of the musical content and structure of the score. This thesis is searching also a racional, why the affect theory fixed some musical figures because of their supposed activating of certain states of mind, feelings and moods. A sensuous and experientialist point of view is also presented here, because both - rationalistic as well as sensuous and experientialist aspects - had an influence on musical expression during the time of Bach´s creative activity. At the turn of the renaissance to baroque, the harmony started to become more evident, voices doubled ( in basso continuo) one leading voice began to be clear and independent on other voices. Florentine camerata finished - more or less - with the polyphony. Thus it took qiute a long time till polyphony came in the higher degree in music to its own again. The harmony ( not only contrapuntal tecgnic) was essential in that time. That´s why the author of this thesis concerns himself basically with the musical expression on the ground of harmonical tension.This thesis contains harmonical analysis as well as the polyphonical one. Graphic presentation of formal plan, division of Bach´s score to the 4 lines and Bach´s Urtext are attached. Very short summary of the evolution situation in europe during the baroque epoch is also included, because Bach came from a large familly with great teaching tradition. This thesis also tries to describe the protestant milieu as Bach was very adherent to it. Autor also explains how Bach´s organist activities influenced his whole compositional style.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/4910