Original title:
Klavírní tvorba Ludwiga van Beethovena v letech 1802-1812
Translated title:
Ludwig van Beethoven´s piano work in years 1802-1812
Authors:
Marešová, Michaela ; Langer, Miroslav (advisor) ; Šimonková, Dagmar (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Má bakalářská práce nese název Klavírní tvorba Ludwiga van Beethovena v letech 1802-1812. Toto období mě zaujalo hlavně proto, že asi od roku 1802 začíná Beethoven psát svým originálním stylem a v těchto deseti letech napsal mnoho klavírních skladeb. Práci jsem rozdělila do tří kapitol z nichž každá má tři podkapitoly. První kapitola se nazývá Ludwig van Beethoven v letech 1802-1812. Pojednává o politické situaci té doby, dále podrobněji o Beethovenově životě a nemoci v těchto letech a také o Beethovenově vztahu ke klavíru. Kapitola druhá se jmenuje beethovenova klavírní tvorba v letech 1802-1812.Formálně rozebírám nejprve variace a fantasie, klavírní sonáty a nakonec klavírní koncerty. V poslední kapitole, která je celá věnována sonátě f moll op. 57, se pokouším o hlubší rozbor skladby jak formální tak interpretační.My bachelor´s work is called Piano work Ludwig van Beethoven in 1802-1812. These years are interesting because from 1802 he started to write pieces with his original style and in these ten years he wrote a lot of piano pieces. I devided my work to three chapters and every one have smaller separate chapter.First chapter is called Ludwig van Beethoven in years 1802-1812, where I first time write about politic situation in this period, then more deeply about his life and illness and at least I write little about his relation to piano. Next chapter is Piano work in years 1802-1812, where I analyse piano pieces formally, first time variations and fantasies, piano sonatas and at least piano concertos. The last chapter is all dedicated piano sonata f minor op. 57, whre I trie more deeply analyse this piece formally and also analyse interpretation.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4892