Original title:
Způsob správného dýchání při hře na dechové nástroje
Translated title:
The correct method of breathing while playing the wind instruments
Authors:
Jíša, Radek ; Malimánek, Karel (advisor) ; Čoček, Alois (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] První kapitola stručně srovnává hru na žesťové, dřevěné dechové nástroje a zpěv a porovnává zdroj vibrací.
Druhá kapitola se věnuje stavbě dýchacího systému, funkcemi orgánů a jejich použití při dýchání.
Třetí kapitola pojednává o vlivech vzduchového tlaku, o vitální kapacitě a velikosti nádechu. Také poskytuje přehlednou tabulku vitální kapacity.
Čtvrtá kapitola popisuje procesy, které potlačují dýchání a dává rady jak se těmto zlozvykům vyvarovat.
Pátá kapitola pojednává o psychologii dýchání a především dává rady, které jsou důležité pro správné dýchání.
Šestá kapitola popisuje dechové pomůcky a také způsoby jejich použití.
V poslední sedmé kapitole naleznete dechová cvičení vhodná pro denní použití.The first chapter briefly compares playing the brasswind, woodwind instruments and singing and compares source of vibrations.
The second chapter is devoted to structure of respiratory system, sense of organs and use of organs while breating.
The third chapter discusses consequence of air pressure, vital capacity and size of inhalation. Also provides well-arranged table with vital capacities.
The four chapter describes events, which inhibit breathing and gives advice how avoid bad habits.
The fifth chapter treats the psychology of breathing, especially it gives advices, wich are important for correct breathing.
The six chapter describes breathing equipment and also ways how can you use them.
In the final seven chapter you can find breathing exercises suitable for daily use.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4814