Original title:
Lamento v hudbě na přelomu 16. a 17. století
Translated title:
Lamentation at the turn of 16. and 17. centrury
Authors:
Hellerová, Alena ; Hajóssyová, Magdaléna (advisor) ; Hajóssyová, Magdaléna (advisor) ; Márová, Libuše (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o vývoji lamenta a také monodických představeních na přelomu 16. a 17. století, které jsou založeny na mytologickcýc textech, které mají původ ve starověkém Řecku. Konkrétněji se zabývám operou Claudia Monteverdiho "Arianna" a zpracováním stejného textu různými autory. Dále pojednávám o zhudebnění lamenta Dido a o významu lamenta při různých dvorských slavnostech. Nakonec zařazuji příspěvek k interpretaci ozdob.This master theses is about lamentation and also about first monodic rapresentations at the turn of 16. and 17.century. Lyrics of these first operas are based on ancient greek porms. I wrote concretely about the second opera by Claudio Monteverdi "Arianna" where is the most famous lamentation. There is a of pieces which were based on Monteverdi ś pattern.The next chapter is about mythological Dido and her lamentations in music (monodic or madrigal). The last two chapters are about relation between marriage and death and using lamentations as a part of court celebrations and about ornamentation.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4685