Original title:
Zástup - dramatizace povídky Raye Bradburyho
Translated title:
The Crowd - Dramatization of a Story by Ray Bradbury
Authors:
Maděryč, Vojtěch ; Provazník, Jaroslav (advisor) ; Vostárek, Karel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V práci jsem se pokusil přiblížit proces inscenační tvorby se středoškoláky. Na předloze, která je svou tematikou blízká dospívajícím již po několik generací, jsem chtěl ukázat, jaké možnosti skýtají méně obvyklé výrazové prostředky, které jsou díky dostupné moderní technice k dispozici. Žáky základní umělecké školy jsem tak vedl k rozvoji jejich estetického vnímání.
V jednotlivých kapitolách se zabývám vznikem představení od výběru předlohy, přes rozbor textu a inscenační proces až po specifika reprízování. Na zřeteli jsem měl neustále charakteristické rysy věkového období pubescence a adolescence. Na základě těchto poznatků a s ohledem na osobnosti jednotlivých žáků jsem volil metody a techniky práce i jejich náročnost. Práce by měla být ukázkou a případně inspirací, jak je s dospívajícími možno pracovat na divadelním tvaru a zároveň rozvíjet jejich osobnostní a sociální dovednosti.In my work I tried to describe the theatre process with high school students. On the text whose theme has been close to the teenagers for several generations I wanted to show the possibilities of less frequent expression means, which are now accessible thanks to modern technique. This way I tried to develop the aesthetic sensitivity of my students visiting the Basic School of Arts.
Each chapter deals with preparing the performance from choosing the text, textual analysis and the theatre process to the specificity of subsequent performances. I always had the characteristic features of pubescence and adolescence on my mind. Respecting always the characteristic features I was choosing the methods and the techniques and their difficulty regarding the personality of every student. The work should be an illustration and maybe even an inspiration how to do theatre work with teenagers developing their personal and social abilities.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4358