Original title:
Sedm druhů pohybů klasického tance
Translated title:
Seven kinds of movement in classical dance
Authors:
Ličková, Gabriela ; Janeček, Václav (advisor) ; Křenková, Mahulena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své práci jsem nejprve představila osobnost a sedm základních pohybů podle E. A. Théleura. Poté jsem se zabývala metodou E. Cecchettiho. Jeho sedm druhů pohybů ? plier, relever, glisser, tourner, sauter, étendre, élancer jsem porovnala s Théleurovým seznamem. Našla jsem několik odlišností a uvědomila jsem si nejednoznačnost výkladu myšlenek obou osobností. Na závěr jsem podala, na základě své vlastní zkušenosti s klasickým tancem, podrobný popis Cecchettiho sedmi druhů pohybů z hlediska jejich využití v klasickém tanci. Zjistila jsem, že všechny výše uvedené druhy pohybů jsou v klasickém tanci stejně důležité. Navzájem na sebe navazují, doplňují se a spojují v jeden pohybový celek.In my work I presented at first the personage of E. A. Théleur and the seven basic movements according to him. Afterwards, I focused on the method of E. Cecchetti. I compared his seven kinds of movement - plier, relever, glisser, tourner, sauter, étendre, élancer with the Théleure?s list. I found several differences and realised the ambiguity of an interpretation of ideas of both men. At the end I presented a detailed description of Cecchetti?s seven kinds of movement, based on my personal experience with classical dance, in term of their usage in classical dance. I discovered that all kinds of movements mentioned above are equally important in classical dance. One is connected to the other; they complement each other and all together create one movement unit.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4284