Original title:
Balety P.I. Čajkovského v Neumeierově podání
Translated title:
Ballets of Pjotr Iljitsch Tchaikovsky in Neumeier's version
Authors:
Pollertová, Adéla ; Kazárová, Helena (advisor) ; Gremlicová, Dorota (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce na téma ?Balety Petra Iljiče Čajkovského v Neumeierově podání?
zachycuje práci choreografa, režiséra a intendanta Hamburského baletu
Johna Neumeiera na klenotech klasického repertoáru. Balety Louskáček,
Labutí jezero a Spící krasavice bezesporu patří mezi nejhranější,
nejnavštěvovanější a nejoblíbenější tituly většiny divadel s klasickým
repertoárem. John Neumeier dokázal dát těmto dílům zcela novou tvář a
tím je přiblížil dnešním divákům. Podařilo se mu zachovat ducha staré doby
a přidat do svých baletů lidskost, každodennost se spojujícím tématem
všech tří děl ? lásku v jakékoliv podobě. Zajímave srovnání původní verze
s Neumeierovou přispěje k celkovemu orientovaní se v baletech P. I.
Čajkovského přepracovaných do verzí ze sedmdesatých let 20. století.Bachellor thesis ?Ballet of Pjotr Iljitch Tchaikovsky in Neumeier?s version?
gives overview on the work of the choreographer, director and artistic
director of Hamburg´s Ballet John Neumeier on the classical ballet jewels.
The Nutcracker, Swan lake and Sleeping beauty are for sure the most well
known, visited and popular titles most of the theatres with classical
repertoire. John Neumeier manage to give a new face to those ballets and
maybe that is why they are closer to the audience of today. He left the
spirit of the old times and added the human side, unordinary commonness
and the theme such is the same for all those three ballets ? love in each
way. Comparing of the first versions and the Neumeier´s will hopefully
helps with the better orientation in Tchaikovsky?s ballets from the seventies
of the 20. century.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4283