Original title:
Klavírní improvizace na základní umělecké škole
Translated title:
Piano improvisation at the music school
Authors:
Náhlá, Silvie ; Langer, Miroslav (advisor) ; Leichner, Emil (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Po krátkém úvodu bakalářská práce specifikuje pojem improvizace a její jednotlivé druhy. V další kapitole rámcově postihuje historický vývoj improvizace od hudebních počátků po současnost, za účelem podtržení jejího významu z hlediska kompozičního i interpretačního. Jsou zde také zmíněny významné osobnosti hudební historie a jejich přínos pro tuto oblast
Dále se práce soustředí na oblast pedagogickou. Nejprve nabízí stručný přehled názorů významných pedagogů minulosti na toto téma. Následující kapitoly se zabývají možnostmi využití klavírní improvizace při výuce na základním stupni českých hudebních škol, jsou zde zmíněny dostupné metodické materiály a nastíněny praktické pokyny pro výuku.After a brief introduction, the concept of improvisation and various types of improvisation are defined. The thesis reflects the development of improvisation from the beginnings of music to the present. This reflection is focused on the significance of improvisation in relation to composition and interpretation. Significant personalities of music history and their influence in this sphere are mentioned.
The next section deals with improvisation from the pedagogical point of view. First, a brief summary of the opinions of a number of great pedagogs in the music history is supplied. The following chapters concentrate on the use of piano improvisation in teaching at the basic level of the Czech music schools. Available materials and methods are mentioned.
The conclusion of the thesis reflects the significance of piano improvisation in the music education.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/4249