Original title:
Stabat Mater jako hudební forma
Translated title:
Musical form of Stabat Mater
Authors:
Židek, Tomáš ; Mátl, Lubomír (advisor) ; Mátl, Lubomír (advisor) ; Brych, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce "Stabat Mater jako hudební forma" s rozborem Foersterovy kantáty pojednává o vzniku sekvence Stabat Mater dolorosa, básnické i obsahové struktuře, liturgickém zařazení a především o četnosti a typologii jejího hudebního zpracování. Pro dokreslení problematiky uvádí různé překlady a parafráze této proslulé básně do češtiny v kontextu strofických písní a zejména pak rozbor kantáty Stabat Mater, op. 56 z pera Josefa Bohuslava Foestera, který toto lyrické vokální dílo naplnil jednak formální jednotou v duchu ceciliánské reformy církevní hudby a jednak specifickým hudebně výrazovým obsahem.Thesis "Stabat Mater as a Musical Form? with the analysis of Foerster?s cantata deals with the origin of a sequence Stabat Mater Dolorosa, its poetic and contentual structure, its liturgical position and most of all with the frequency and typology of its musical conversion. To illustrate the problematics the thesis quotes various Czech translations of this famous poem in context of strophic songs and especially presents an analysis of cantata Stabat Mater, op. 56 by Josef Bohuslav Foerster, who filled this vocal piece with both formal unity in sense of Cecilian reform of church music and a specific musical-expressive meaning.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/3700