Original title:
Využití metod dramatické výchovy při výuce židovské problematiky na střední škole
Translated title:
Drama Methods in teaching History of Jews at Grammar School
Authors:
Řezníčková, Kateřina ; Marušák, Radek (advisor) ; Valenta, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje využití metod dramatické výchovy ve výuce dějepisu na střední škole, konkrétně v tématu Židé v českých zemích. Na počátku práce je krátká úvaha o výhodách a úskalích dramatických metod v hodinách dějepisu včetně stručného vysvětlení pojmu dramatické metody a vymezení hlavních typů dramatické práce. Jádro práce tvoří dva scénáře strukturovaných dramat, doplněné odborným historickým zázemím. První ? Hilsneriáda - je věnován problematice antisemitismu v českých zemích na přelomu 19. a 20. století a pověře o rituální vraždě, druhý ? Židé po druhé světové válce ? se zaměřuje především na to, s čím se museli vypořádat Židé přeživší holocaust.This thesis focuses on use of drama in teaching History at Grammar School, particularly within the topic of Jews living in Czech Lands. A short essay opens up this thesis, discussing advantages and disadvantages of use of the drama methods as well as main approaches to drama work used in History lessons. The core of this thesis is based on records of two structured dramas including their historical background information. First ?Hilsneriade ? is devoted to the problem of anti-Semitism in Czech Lands at the end of 19th century and the beginning of 20th century and also looks at a superstition of ritual murders. Second ? Jews after Second World War ? is based on life of Jews and their struggle after surviving Holocaust.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/3680