Název:
Bohemika v libretech
Překlad názvu:
Bohemian topic in librettos
Autoři:
Babická, Tereza ; Kazárová, Helena (vedoucí práce) ; Brodská, Božena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt
Bakalářskou práci Bohemika v libretech autorka koncipuje do dvou velkých kapitol s podkapitolami. Nejprve se zabývá tématem husitských válek v kapitole nazvané Choreodrama s námětem husitských spanilých jízd, poté přistupuje k motivu dívčí války v kapitole Balet inspirovaný legendou dívčí války z českých kronik.
Balet Husité před Naumburkem byl dáván Salvatorem Viganó v divadle La Scala v Miláně roku 1815. Salvatora Viganó ke složení tohoto baletu nejspíše inspirovala hra se zpěvy Augusta von Kotzebue. Velká pozornost je věnovaná srovnání naumburské legendy, čili primárnímu zdroji motivu, s baletem. Následně je obsah baletu konfrontován s již zmíněným melodramatem. Téměř v závěru se dozvídáme, jak hluboce se historie zajímá o husitské obléhání Naumburku.
Jules Perrot v roce 1852 v Petrohradě představil svůj balet Vojna ženštin čili Amazonky IX. století. Balet byl podle údaje na libretu údajně postaven na příběhu dívčí války z českých kronik, ovšem šlo jen o vzdálenou inspiraci tímto tématem. Možných inspiračních zdrojů pro tento balet se našlo vícero a zatím není jasné, který je ten výchozí. K tomuto baletu se dochovala dvě libreta, se kterými se v bakalářské práci nakládá, překlad ruské verze libreta z pozůstalosti Jana Reimosera a francouzské libreto. Libreta nejsou zcela totožná, objevují se v nich rozdíly. Autorka ještě shrnuje krátkým přehledem inscenace na toto téma převážně z českého území a dále zaměřuje svou pozornost na vývoj tématu dívčí války v českých kronikách.Summary
The author split her Bachelor Thesis into two main chapters that are further divided in subchapters. As a first resort she deals with the topic of the Hussite Wars in a chapter called Choreodrama considering the subject of the Hussite "Beautiful Rides". Then in the chapter A ballet inspired by the legend of the Maiden's War as described in Bohemian chronicals she focuses on the motif of the Maiden's War.
The ballet Hussites at Naumburg was presented by Salvator Viganó in the Milan La Scala in 1815. It was a play with singing by August von Kotzebue what most probably inspired Viganó to compose his ballet. The comparison between the legend of Naumburg, the primary inspiration source, and the resulting ballet, is then treated thoroughly. Afterwards the ballet is confronted with the above mentioned melodram. Nearly at the end we are told how important the Hussite siege of Naumburg was for history.
In 1852 Jules Perrot introduced in Petersburg his ballet The War of the Women, or The Amazons of the Ninth Century. According to the libretto the ballet was based on the story of the Maiden's War as reffered to in Bohemian chronicals. In fact the actual story is scarcely to be found in it. There are several potential inspirational sources for this ballet and it is not clear yet what the initial one was. Today we have two librettos of the ballet at the disposal a translation of a Russian edition by Jan Reimoser and a French libretto. Both of them are treated with in this work. What is interesting is that they are not entirely identical. Finally the author summarises in a brief outline the productions on this subject that were mainly stage-managed in the area of the current Czech Republic, and she concludes by describing the development of the Maiden's War motif in Bohemian chronicals.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/3548