Název:
Instrumentace - zvukový ideál i výraz doby
Překlad názvu:
INSTRUMENTATION ? IDEAL SOUND AND EXPRESSION
Autoři:
Štědroň, Miloš ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Bartoň, Hanuš (oponent) ; Parsch, Arnošt (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Ve své dizertacní práci jsem se snažil postihnout ty aspekty instrumentace, jež
se primárne netýkají pouze zvukových predstav, ale jsou ovlivneny i jinými,
mimohudebními aspekty. Vzhledem k šíri tématu jsem se zameril pouze na
analýzy z hudby 20. století s hlavním durazem na instrumentacní postupy
Leoše Janácka a Bohuslava Martinu. Analýzy dvou konkrétních del Alfreda
Schnittkeho a Arvo Pärta jsou podle mého názoru typickou ukázkou
vrstevnatosti hudebního myšlení v druhé polovine 20. století. Skladatel 20. a
21. století již nepremýšlí o instrumentaci pouze v ciste hudebních zvukových
souvislostech, nýbrž použitím urcitých nástroju muže rozehrávat celou šíri
významu i skrytých poselství. V tomto zpusobu myšlení spatruji i poslání a
smysl soudobé vážné hudby. To znamená neustrnout pouze v oblasti
naplnování ideálních zvukových predstav, nýbrž reflektovat impulsy nejen
z jiných oblastí umení, ale i sociologické a historické kontexty spolecenských
dejin.In my thesis, I was trying to deal with the aspects of instrumentation that
primarily concern not only the sound concepts, but that are also influenced by
other, extra-musical aspects. Given the breadth of the topic, I focused only on
analyses of the twentieth century´s music, on instrumentation methods of
Leoš Janácek and Bohuslav Martinu in particular. Analyses of two concrete
works by Alfred Schnittke and Arvo Pärt are in my opinion a typical example of
stratification of musical thinking in the second half of the twentieth century. A
twentieth or twenty-first century composer does not think about
instrumentation in a purely musical context any more, he can create a whole
scale of meanings and hidden messages. In this I see the mission and sense of
contemporary music. That is not to stagnate in the area of satisfying of ideal
sound concepts, but to reflect not only the impulses from other branches of
art, but also social and historical contexts.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/2999