Original title:
Práce na rozvoji talentu interpreta - klavíristy
Translated title:
Pianist´s talent developing
Authors:
Tichá, Libuše ; Tichý, Vladimír (advisor) ; Vlasáková, Alena (referee) ; Pavlovská, Jana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Talent je jedním ze základních předpokladů hudebně interpretační činnosti. Je jedním z faktorů, které vstupují do interpretačního procesu, ovlivňuje jej a zároven je jím dále formován a rozvíjen. Péče o talent je nedílnou součástí hudebně interpretačního umění. Talent je spoluurčován vrozenými a dědičnými předpoklady a zároven vlivy prostředí a výchovy. vyznačuje se všeobecnou hudebností, anatomicko-fyziologickými dispozicemi a vlohami: hudebním sluchem, smyslem pro rytmus, smyslem pro komplexní hudební prožitek atd. Klavíristický talent je pak též vázán na specifika klavírní hry. Rozvoj hudebních schopností sledujeme v procesu vývoje duševního růstu jedince od narození do dospělosti. Ve shodě s názory moderní psychologie věnujeme pozornost rozvoji schopností, důležitých pro hudebně interpretační činnost: je to sluchová představivost, senzomotorická inteligence, koordinace mezi sluchem a pohybem, tvarová představivost, sémiotická funkce myšlení, estetický cit, sebekázen aj. V procesu rozvoje hudebního talentu hraje významnou úlohu pedagog. V počátku se soustředuje na objevování a odkrývání talentu a poté na jeho tvořivý rozvoj od počátečního pojetí interpretační činnosti jako hry až po výchovu k interpretačnímu výkonu jako výkladu hudebního díla. V tomto procesu věnuje pozornost rozvoji přirozené tvořivosti a fantazie při budování hudební představy, čtení a výkladu notového zápisu, specifikům klavírního zvuku a klavírní techniky, metodice cvičení. Zastřešujícím cílem pedagogického procesu je pak dosažení fáze rozvinutého klavírního myšlení jako specifické oblasti obecného hudebního myšlení. Klavírní myšlení v našem pojetí zahrnuje syntézu všech mentálních složek klavíristického talentu. Specifické projevy vyspělého klavírního myšlení jsou pozorovatelné ve výkonech zralých interpretačních osobností a promítají se i do kompozičního myšlení - zejména v případech skladatelů, věnujících se zároveň klavírní interpretační činnosti a obohacujících významně svým dílem klavírní literaturu o skladby, výrazně respektující specifika klavírní hry.Talent is one of the basic requirements for being interpret. It is one of variety of factors affecting, forming and consequently developing interpretative process. Care for talent is integrial part of musically interpretative art. Talent is determined by inborn and hereditary abilities aswell as by surrounding influences and upbringing. There are few signs of talent - general musicalness, physiological and anatomical properties, and abilites such as ear for music, sense for rhythm, sense for complex percepting music, etc. Piano talent is also connected to the piano play elaboration. We can notice advencement of one´s music abilities through process of mind developement since birth until adulthood. According to modern psychology, we focus on development of skills and abilities important for musicaly interpretative work or auditory imagination, motoric inteligence, coordination between hearing and movement, form imagination, semiotic thinking, aesthetic sense, discipline, etc. One of the most important factors during the process of developing one´s talent is a teacher. At first, the teacher has to focus on discovering and uncovering student´s talent, afterwards on it´s creative development. The interpretative work concepted as a game should be followed by interpretative guidance leading into an achievemnt - expression of music piece. During this period, the teacher targets at evolving student´s natural creativity while forming music imagination, score reading and explication, specification of the piano sound and the piano technique, metodics for practice. The final goal is to reach phase of fully developed piano thinking as a specific area of general music thinking. Piano thinking, as we understand it, includes synthesis of all the mental components of piano talent. Specific expresions of developed piano thinking are noticable through playing performed by mature artists. They intervene in compositional skills as well - especially in case of music composers who dwell on piano playing. The piano literature benefits from such personalities for they thoroughly respect the piano play specifics.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2985