Original title:
(Psycho)somatika (ve) filmu
Translated title:
Body and empathy in the film
Authors:
Novák, Miloslav ; Kubica, Petr (advisor) ; Gogola, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Mezioborová teoretická práce (PSYCHO)SOMATIKA (VE) FILMU se zaobírá otázkami vztahu tělesnosti a emocionality filmového diváka. Analyzuje poznatky z psychologie, neurobiologie, estetiky, antropologie, filozofie i věd zabývajících se filmem. Poukazuje na nedávný objev zrcadlových neuronů, umožňující propojení vědeckého popisu při interpretaci významů díla a osobního, emocionálního prožitku. Zdůrazňuje principy, za nichž dochází k akumulaci významů a emocí při sledování filmu. A dále okamžiky, které rozhodují o přijetí celého filmu, a jeho následného hodnocení. Současně pokládá důležitou otázku autenticity zobrazovaného, ve filmu takzvaně hraném a dokumentárním. V neposlední řadě zkoumá temporální podobu filmu. Autor se domnívá, že film se může stát za určitých podmínek rozšířením žité existence člověka, a nikoliv jen virtuální náhražkou jeho nesplněných tužeb a životních přání.Interdisciplinary theoretic work BODY AND EMPATHY IN THE FILM is focused to the relation between physical manifestationsand psychical feelings in the cinematography. The author uses new approaches in the field of cognitive psychology, neurobiology, aesthetics, antropology, philosophy and film theory. Is shows discovery of the mirror neurons which is allowing the connections between scientific intrepretation of the film piece and personal, emotional experience of the recipient. The work emphasizes several principles important for the induction of emotions and meanings in the spectator?s consciousness (e.g. ad dilatatio or ad auxesis methods). And it examines the decisive moments essential for the recipient?s acceptance, believe and evaluation of the film.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2916