Original title:
Tragédie a její možnosti v současném světě
Translated title:
Tragedy and its possibilities in contemporary world
Authors:
Tošovský, Jan ; Ullrichová, Daria (advisor) ; Korčák, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá otázkou, zda je v současném světě možná tragédie jakožto dramatický žánr. V první části rekapituluje historii teorie žánru od počátků v antickém Řecku až po současnost a snaží ze z nich vyvodit
"obecnou teorii tragédie", aplikovatelnou i v kontextu současného světa. Zvýšenou pozornost věnuje pracem Georga Lukácse, pronikavého kritika moderního dramatu. Ve druhé části se zabývá světy, v nichž tragédie přirozeně vznikala, tedy především světem antických Athén a alžbětinské Anglie, a nachází v jednotlivých historických obdobích řadu shodných rysů. Posléze se snaží najít tyto rysy v současném světě a na tomto základě vyvodit, zda je charakter našeho světa takový, aby umožnil vznik autentické tragédie. Klíčovými pojmy jsou zde přitom široce pojímaný "tragický životní pocit" a "mýtus", které práce chápe jako dynamicky protikladné konstanty lidského uchopování světa a přístupu k němu.The composition deals with the question whether tragedy as dramatic genre is possible in contemporary world. In the first part it summarises the history of theoretical thought about the genre from the beginnings in Greek antiquity until present and hence tries to deduce a "common theory" of tragedy, viable in the context of contemporary world. Special attention is paid to the work of Georg Lukács, a pertinent critic of modern drama. The second part examines the world(s) in which tragedy was growing naturally, i. e. preeminently antique Athens and Elizabethan England, and notices several structural coincidences in the historical periods in question. Subsequently it tries to discern such structures in the contemporary world and hence deduce whether the character of our world is compatible with the development of authentic tragedy. Doing this, it uses as key notions the "tragical life feeling" and the "myth" comprehended in broad sense as dynamically conflicting constants of human understanding of the world and attitude towards it.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2833