Original title:
Režie v mimickém divadle
Translated title:
Direction in mime theatre
Authors:
Čechová, Miroslava ; Zárubová-Pfeffermannová, Noemi (advisor) ; Hybner, Boris (advisor) ; Capko, Štefan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá režijní tvorbou mimických představení, tedy představeních,
kde převládá mimické a pohybové vyjádření nad verbálním a kde funkci autora,
režiséra, choreografa, dramaturga i aktéra většinou zastává jediný člověk, jenž
v sobě všechny tyto funkce spojuje. Úloha režiséra a režijně kompoziční
struktury je nejen nezpochybnitelná, ale i nezbytná i u nejmenších divadelních
tvarů, jako je např. sólová pantomimická etuda. Uvedené kompoziční postupy,
jež jsou rozděleny na postupy režijní a choreografické, jsou doplňovány
konkrétními příklady z tvorby Theatra Pantomissima a Spitfire Company.The thesis concerns direction of mimic performance, which means performance
where mimic and motive expression dominate over verbal expression and
where is the function of author, director, choreograph, dramaturgist and actor
represented by one man, who combines all these features. The role of the
director and directive compositional structure is not only indubitable, but also
necessary even for the smallest theatre acts like e.g. a solo pantomimic étude.
Presented compositional techniques, divided into directive and choreographic
techniques, are amended by particular examples from the acts of the Theatro
Pantomissimo and the Spitfire Company.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2801