Original title:
H2O - bezbarvá čirá kapalina bez zápachu
Translated title:
H2O - Colourless, Taseteless, Transparent Liquid
Authors:
Velková, Zorka ; Žižka, Tomáš (advisor) ; Matásek, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce H2O se zabývá vodou. Zaznamenává zrození myšlenky, zkoumání vody, fascinaci tímto živlem, jeho uchopování, snahu o porozumění a nakonec i vtažení hrstky vyvolených do komunikace s vodou. Objasňuje postup práce na celkovém konceptu Zahrady Mrtvých Zón, ale i vlastní pracovní postup na instalaci H2O. Základním principem projektu je snaha umožnit kolemjdoucím přímou konfrontaci s fenoménem Vltavy skrze nevšední zážitek. Vychází z přesvědčení, že jakákoliv obecnost v umění nic nesděluje, v závěru hodnotí týmovou práci z čistě osobního autorčina hlediska.
Práce H2O nemá ambici být přísně vědeckým rozborem vodního živlu. Scénografie jako obor disponuje jednou obrovskou výhodou - k ovlivnění vlastní práce s úspěchem využívá i zdroje, které nejsou většinou vědecké obce přijímané jako validní, přesto však ovlivňují myšlení mnoha lidí.Presented diploma theses H2O is about the water and deals with element as such. It describes first contact, thinking about it and kind of fascination with the water as a living substance. Finally it brings under attention the description of the performance Zahrada mrtvých zón, which took several volunteers into the process of the communication with the liquid in order to let them to be confronted with the phenomenon of the water through an extraordinary experience. This represents the core issue of the presented project.
In my opinion, generalization in the Fine Arts is pointless; therefore, I present my own perspective as more valid approach, rather than using any abstract description as such. Simply put my point of view judges the whole project better.
Theses H2O is not scientific analysis of the water phenomenon. As an Artistic discipline stage design posses the exclusive advantage comparing to other approaches that it is not build on the exact knowledge but accepts all the possible information.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2755