Original title:
Fenomén barvy klavírního tónu
Translated title:
The Phenomenon of Piano Tone Color
Authors:
Jurčík, Vlastimil ; Krajný, Boris (advisor) ; Šimonková, Dagmar (referee) ; Malý, František (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce přináší rozřešení zásadní otázky, jak se můžeme objektivně dívat na proměnu barvy tónu klavíru pomocí modifikace úhozu klavíristy. Cílem je provést čtenáře tolika souvislostmi, aby pochopil podstatu tohoto jevu a nespoléhal se pouze na povrchní úsudek. K tomu je nutné najít základní elementy, prozkoumat je a poté je složit do výsledného slyšeného obrazu. Cesta vede od nutného pochopení pojmu barvy tónu přes rozbor mechanické části klavíru až k psychologii vnímání posluchače. Pro podložení některých logických úvah zmíníme také výsledky moderních výzkumů, které však náš logický úsudek nemohou nahradit.This work deals with the question of how we are able to objectively observe changes in the piano's tone color according to changes in the pianist's touch. The intension of this work is to demonstrate to the reader, a thorough comparison of data and information so that the phenomenon at hand can be understood in depth, rather than superficially. In order to achieve this it is necessary to find basic elements pertaining to the matter, analyse them and apply them to an audible model. To do this one must analised the characteristic of tone color, the piano's mechanism, and finally the psychology of the listner's perception. In order to support certain logical considerations, the results of several modern experiments are reviewed which are however unable to replace one's logical conclusions.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2535