Original title:
Stylizace herectví pozdního Dreyerova období
Translated title:
Formula of acting of Dreyers late period
Authors:
Bogdanovič, Marko ; Marek, Petr (advisor) ; Valak, Radim (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na stylizaci herectví filmu Gertruda v jeho jednotlivých částech z úhlu odpoutání se od "pravidel" realismu herectví, které jako jedná z velmi malého počtu složek filmu obecně většinou nepodléhá výraznější stylizaci tak, jako tomu bývá například u příběhu samotného, kamery, scénografie, či zvuku. Většinou se s hereckou stylizací setkáváme spíše u komedií, kde stylizaci nebývá problém porozumět, než u "vážného filmu". Proto jsem se zaměřil na film pozdního období C.T. Dreyera jako na jeden z nemnoha příkladů vážné karikatury. Chci se zabývat tím, jakým způsobem je herecká složka těchto filmů stylizovaná, respektive nerealistická, a proč tomu tak je, respektive, čeho se onou stylizací Dreyer snaží dosáhnout. To vše s cílem, ukázat toto dílo jako jeden z příkladů síly uměleckého díla, jíž je možné dosáhnout, když se film čas od času "osvobodí" od hereckého realismu.Subject of this bachelor theoretical work is specialized in formula of acting of motion picture Gertrud in its individual aspects in the point of view to leaving "rules" of realistic acting, which is one of few film components that are not formulated in such extent like stories, photography or sound. We are usually faced to formula of acting in comedies, where we generally don't have problems with understanding such formula, rather than in "serious" pictures. That is the reason why i got specialized in picture from late C.T.Dreyers period; it is the motion picture which i consider to be one of few examples of serious caricature. I want to go into how is the acting of this picture formulated, or not realistic and why it is so and what is the Dreyers aim with using such formula. All this with the aim to present this film as one of examples of potency of work of art that can be achieved when acting leaves realistic "rules".
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/2446