Original title:
Aplikace data miningu v marketingu
Translated title:
Data Mining Aplications in Marketing
Authors:
Ďurkovský, Jaroslav ; Novotný, Ota (advisor) ; Maryška, Miloš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V mé práci se věnuji problematice Data Miningu a jeho využití v komerční sféře. Konkrétně jsem se zaměřil na oblast marketingu a tvorbu forecastů. Cílem mé práce bylo nejprve získat a shromáždit znalosti z oblasti data miningu a ty následně využít k vytvoření forecastů prodeje pomocí data mining doplňku pro Excel. V první části práce shromažďuji teoretické informace o data miningu. Zaměřil jsem se na vlastní definice, metodologii, algoritmy a samozřejmě také i nejčastější využití algoritmů v praxi. Druhou část práce tvoří praktická aplikace získaných znalostí. Věnuji se tvorbě forecastů prodeje firmy HERO CZECH, s.r.o. K tomuto používám doplněk Data mining pro MS Excel 2007. Takto získané výsledky porovnávám s reálnými forecasty připravenými Key Account Managerem. Výsledky diplomové práce prokázaly, že sestavené forecasty doplňkem pro MS Excel 2007 nebyly přesnější než stávající forecasty vytvořené Key Account Managerem. Přesto věřím, že by využití data miningových metod našlo při přípravě forecastů využití, alespoň jako podpůrný prostředek.In my work I deal with the issue of data mining and its use in the commercial sphere. Specifically, I focused on marketing and sales forecast. The aim of my work was first to assemble knowledge from data mining and then use it to create sales forecasts using data mining add-on for Excel. In the first part I gather the theoretical information about data mining. I focused on definition, the methodology, algorithms and of course on the most frequent usage. The second part consists of the practical application of acquired knowledge. I focus on making the sales forecast of HERO CZECH company. I used data mining add-on for Microsoft Excel 2007. Results are compared with real forecasts prepared by the Key Account Manager. Results of my work proved that forecasts from data mining add-on for Excel were not more accurately than the existing ones from Key Account Manager. Nevertheless, I believe that the use of data mining methods have found use in preparing the forecast, at least as a means of support.
Keywords:
Data mining; data mining add-in for Microsoft Excel 2007; forecast; marketing; Data mining; data mining doplněk pro MS Excel 2007; forecast; marketing
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23289