Original title:
Klientsky segmentovaná nabídka produktů životního pojištění
Translated title:
Offer life insurance products by type of client.
Authors:
Machová, Alice ; Daňhel, Jaroslav (advisor) ; Ducháčková, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Konstrukce produktů životního pojištění jsou velice složité. Pro sjednání jednoho z druhů životního pojištění je podstatné mít alespoň základní představu o produktu a v součinnosti s odborníkem si tuto představu více zpřesnit a popřípadě nákup pojištění i zrealizovat. Orientace mezi produkty však není jednoduchá, lidé si často nevědí rady, jak v otázce volby produktu, tak ve volbě pojišťovacího zprostředkovatele. Na tuto otázku se v mé práci pokouším najít odpověď. V první části mé práce jsem se věnovala historické i současné roli životního pojištění. Zhodnotila jsem vývoj vybraných hodnot životního pojištění za několik posledních let a rozebrala daňové zvýhodnění životního pojištění, které je za určitých podmínek možné uplatit. Věnuji se zde také základnímu popisu produktů a některým možným nástrahám plynoucím z předčasného ukončení životního pojištění. K vytvoření ucelené představy jsou některé kapitoly rozšířené o příklad s příslušným druhem pojištění. V návaznosti na tuto kapitolu hovořím o pojistném a způsobu stanovení pojistné částky. Dále budu hovořit o pojišťovacích zprostředkovatelích a srovnám spořící pojišťovací produkty s možnými konkurenty. V závěrečné analytické části práce jsem případné klienty rozdělila do skupin, dle jejich věku a zhodnotila finanční možnosti osob v daném období.The structure of life insurance products is very complicated. For election one of the types of life insurance is essential to have at least a basic idea about the product and in cooperation with an expert to refine this idea more and realize the purchase insurance .Orientation between the products is not easy. People often do not know how to choose the right product and also insurance broker. On these questions I was trying to find the answer. In the first part, I was interested in historical and contemporary role of life insurance. I have assessed the development of selected values of life insurance over the last few years and described tax advantages of life insurance, which can be applied under certain conditions. This part deals with the basic description of life insurance and some potential pitfalls arising from the premature termination of life insurance. To create a full picture, some chapters are enhanced about the examples of life insurance. Following this chapter I talking about insur and about the method of determining the sum insured. Next I talked about insurance brokers and also compared the savings insurance products with potential competitors. Finally, I devided potential clients into groups according to their age and I evaluated the financial capabilities of individuals in a given period.
Keywords:
Client segmentation; Competitive life insurance produsts; Life insurance; Klientská segmentace; Konkurenční produkty životního pojištění; Životní pojištění
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23587