Original title:
Možnosti uplatnění marketingu v politice
Translated title:
Possibilities of Marketing Use in Policy
Authors:
Krejčíková, Kristýna ; Hesková, Marie (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci je zpracována moderní podoba marketingu ve vztahu k jeho uplatnění v politickém prostředí. Práce se věnuje specifikům marketingu v politice a problematika je přiblížena evolucí marketingových kampaní v posledních zhruba šedesáti letech. Teoretická část práce je dále věnována strategii v rámci tvorby kampaně. Politické strany jsou tříděny podle míry využívání marketingových nástrojů v jejich předvolebních kampaních pomocí metody známé odbornice na politický marketing J. Lees-Marshment. V praktické části práce je provedena analýza marketingových kampaní vybraných českých politických stran dle parametrů popsaných v teoretické části práce. Na základě výsledků těchto analýz byl sestaven výčet doporučení při tvorbě kampaně hypotetické politické strany.The thesis deals with a form of modern marketing with respect to its application in a political environment. Thesis deals with the specifics of marketing in politics and issues are approached in the evolution of marketing campaigns around the last sixty years. The theoretical part also deals with the strategy of creating campaign. Political parties are classified by level of use of marketing instruments in their election campaigns, using a method of well-known political marketing expert - J. Lees-Marshment. The practical part is an analysis of selected marketing campaigns of Czech political parties according to the parameters described in the theoretical part. Based on the results of the analysis was drawn up a list of recommendations to create a campaign of a hypothetical political party.
Keywords:
campaign; elections; political marketing; kampaň; marketing v politice; volby
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26955