Original title:
Optimalizace regálového vystavení zboží v supermarketech
Translated title:
Optimization of the shelf display in supermarkets
Authors:
Popelková, Magdaléna ; Fábry, Jan (advisor) ; Šindelářová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Category management je proces řízení kategorií produktů prodávaných určitým obchodníkem (příkladem těchto kategorií mohou být: prací prášky, jogurty, dětská výživa), přičemž nedílnou součástí tohoto procesu je optimalizace regálového vystavení zboží. Cílem projektu řešeného v rámci této diplomové práce je analyzovat sortiment kategorie dětské výživy na zvoleném obchodníkovi a navrhnout optimální zastoupení jednotlivých položek na regále tak, aby byly minimalizovány ztráty způsobené nedostupností zboží. Pro tento účel byl navržen soubor několika navazujících optimalizačních úloh, které postupně řeší optimální šířku a složení sortimentu, optimální rozložení prostoru na regále a optimální zastoupení jednotlivých položek na regále. Optimalizační úlohy byly navrženy tak, aby mohly být opakovaně použity v praxi, aplikováním na sortiment libovolného obchodníka.Category management is a process of managing product categories sold by particular retailer (examples of product categories such as: detergents, yoghurts, baby food) and a very important part of this process is the shelf display optimization. The objective of this project is to analyze the range of products sold by the retailer and to propose the optimal number of product facings on the shelf to minimize losses due to stock outs (goods being out of stock). Series of optimization problems were proposed for this objective to solve the optimal range of assortment, the optimal shelf space organization and the optimal stock of individual items on the shelf. Optimization problems were designed to be reused in practice, applying on the assortment of any retailer
Keywords:
assortment optimization; category management; optimization of product stock; optimization of the shelf display; out of stock reduction; category management; optimalizace regálového vystavení; optimalizace sortimentu; optimalizace zásoby na regále; redukce nedostupnosti zboží na regále
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25208