Název:
Jaké faktory ovlivňují "vybodování" řidičů v krajích ČR?
Překlad názvu:
What factors affect obtaining penalty points by region in ČR?
Autoři:
Farbiak, Marek ; Mičúch, Marek (vedoucí práce) ; Janíčko, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce definuje pomocí ekonomické teorie faktory ovlivňující vybodovaní řidičů v krajích ČR. Nastavené proměnné daly vzniknout panelovému datovému souboru, jenž je posléze testován metodou fixních efektů. Práce vychází z ekonomické teorie G. Beckera, která slouží jako základ pro vytvořenou hypotézu. Podstata testované hypotézy je zjistit, zda počet dopravních policistů, průměrná mzda a hustota dopravních sítí v jednotlivých krajích ČR jsou staticky významné a zda ovlivňují vybodovanost řidičů. Do hypotézy byly zahrnuty předpokládané vlivy, jednotlivých vysvětlujících proměnných. Výpočet prokázal vliv i statistickou významnost všech nastavených faktorů. Prokázalo se, že ekonomické a sociální prostředí ovlivňuje chování řidičů, při páchání dopravních přestupků. Avšak z důvodů opačného vlivu hustoty dopravních sítí dochází k zamítnutí části testované hypotézy. Výsledek je o to zajímavější, že při zvýšení hustoty dopravních sítí se vážený průměr bodů v jednotlivých krajích ČR navyšuje, i přesto že teoretický základ udává opak.The bachelor thesis define factors which motivate drivers for obtaining points for violations of traffic offense. Factors will be tested by method of fixed effects. The economic theory comes from G. Becker, which serves as basis for the tested hypothesis. The accepted hypothesis tests whether the number of traffic policemen, average wages and density of transport in each region of ČR are statistically significant and if they have direct impact on obtaining points. The hypothesis also predicts presumed impacts of each factor. Calculation proved the real impact and statistical significance of all factors. It was also proved that preferences of would-be criminals is also determined by the economic and social environment formed by public policies. However, due to the opposite impact of the density of transport networks the econometrics indicates that we have to reject part of the hypothesis.
Klíčová slova:
Bodový systém; chování řidičů; metoda fixních efektů; silniční doprava; driver behaviour; method of fixed effects; Penalty point system; road transport
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/24938