Original title:
Psychologické aspekty v teorii reklamy
Translated title:
Psychological aspects of the theory of advertisement
Authors:
Bahník, Štěpán ; Sirůček, Pavel (advisor) ; Džbánková, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce popisuje dva způsoby využití psychologických poznatků v ekonomické teorii reklamy. Psychologické poznatky mohou pomoci zhodnotit předpoklady různých ekonomických přístupů ke studiu reklamy. Poznatky psychologie přesvědčování jsou aplikovány na otázku, jestli reklama slouží jako zdroj informací. Práce se dále zabývá problémem, zdali může reklama vytvářet užitek. Studie zde shrnuté nasvědčují, že ano. Při řešení tohoto problému je v práci aplikována i neuroekonomie, jejíž základní metody jsou představeny. V závěru jsou popsány omezení zvoleného přístupu.Present work describes two ways of application of psychological findings to economic theory of advertisement. Psychological findings may help with evaluation of different economic approaches of the study of advertisement. Evidence from psychology of persuasion is applied to the question, whether advertisement is used as a source of information. The work then inquires into the possibility, that advertisement can enhance utility. Summarized studies indicate, that it may indeed be so. During the inquiry, neuroeconomics is applied and it's basic methods are presented. The concluding part describes ramifications of chosen approach.
Keywords:
advertisement; attitudes; behavioral economics; neuroeconomics; utility; behaviorální ekonomie; neuroekonomie; postoje; reklama; užitek
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24974