Original title:
Exportní příležitosti pro české subjekty na africkém trhu
Translated title:
Export opportunities for Czech companies in the African market
Authors:
Šesták, Zbyněk ; Šaroch, Stanislav (advisor) ; Bič, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Čeští vývozci zaujímají významné postavení v tuzemské ekonomice a do značné míry ovlivňují její výkonnost. Exportní příležitosti tak představují důležitý okruh zájmů jak pro jednotlivé podniky, tak i pro vládní činitele. Ti vytvářejí primární podmínky, ve kterých čeští vývozci působí. Z tohoto důvodu se první kapitola zabývá zahraničně obchodní politikou ČR s africkými státy. V této kapitole je popsán postupný vývoj zahraničně obchodní politiky České republiky (od roku 1945) a jsou zde uvedeny mezinárodní smlouvy a dohody ČR a EU s africkými zeměmi. Další kapitoly práce se zaměřují na cíl práce, který spočívá v odhalení exportních příležitostí pro české subjekty na africkém trhu. Ke zjištění exportních příležitostí jsou využity dvě metody. První spočívá v analýze teritoriální a komoditní struktury vývozu ČR a dovozu jednotlivých afrických států. Další metodou pro určení perspektivních trhů je analýza afrických zemí dle politické situace, ekonomických ukazatelů a podmínek pro vývozce na daném trhu. Výsledná zjištění jsou shrnuta ve třetí kapitole, kde jsou vypsány potenciální oblasti vývozu do Afriky spolu s nejperspektivnějšími trhy. Součástí práce je anketa určená českým vývozcům, její výsledky poskytují informace týkající se vývozu do Afriky, součástí jsou i otázky zaměřené na české proexportní instituce, zda jejich služeb využívají a jak jsou s nimi spokojeni.Czech exporters take a significant place in the domestic economy and influence its performance to a great extent. Exporting opportunities represent an important circle of interests of individual companies as well as of government officials. The officials create primary conditions in which Czech exporters operate. For this reason, the first chapter deals with the Czech foreign business policy in the relation to African states. This chapter of the bachelor thesis describes the development of Czech foreign policy since 1945 and international agreements between the EU/ the Czech Republic and African countries. The next chapters aim at the main point of thesis, which lies in a revelation of export opportunities for Czech companies in the African market. Two methods are used for this revelation. The first method analyzes the territorial and commodity structure of Czech exports and imports of African countries. The next method for determination of perspective markets is the analysis of African countries according to political situation, economic indicators and conditions for exporters. The final results are summarized in the third chapter where the potential areas of export to Africa with the most perspective markets are written down. One part of the thesis is a questionnaire for exporters, too. The questions are related to their business activities in Africa and also how exporters are satisfied with the Czech institutions for export.
Keywords:
Africa; commodity structure; export of the Czech republic; export opportunities; foreign business policy; territorial structure; Afrika; exportní příležitosti; komoditní struktura; teritoriální struktura; vývoz ČR; zahraničně obchodní politika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/27253