Original title:
Ekonomika sportovního klubu FC Slovan Liberec
Translated title:
Economy of the football club FC Slovan Liberec
Authors:
Kubelová, Dita ; Kotáb, Jiří (advisor) ; Eysseltová, Sylvie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je zhodnocení ekonomické situace fotbalového klubu FC Slovan Liberec, hrající od roku 1993 českou nejvyšší ligovou soutěž. Během teoretické části nastíním problematiku, kterou se v praktické části budu podrobněji zabývat. Vymezím základní pojmy, vztahy a vzorce, které následně aplikuji na konkrétní podnik. V praktické části se nejprve budu věnovat klasické finanční analýze, kde pomocí metod horizontální a vertikální analýzy prozkoumám aktiva a pasiva, následně se zaměřím na jednotlivé skupiny poměrových ukazatelů a získané výsledky vždy porovnám s vybranými prvoligovými kluby. V další části budu analyzovat poptávku spotřebitelů po produktu klubu - tzn. návštěvnost domácích zápasů. Prozkoumám, zda účast diváků je v nějakém vztahu s aktuální úspěšností klubu a zda den utkání ovlivňuje poptávku fanoušků po utkání. V konečné fázi bakalářské práce se pokusím navrhnout inovativní řešení, která by klubu pomohla k odstranění zjištěných problémů.The aim of this work is the economic situation of the football club FC Slovan Liberec, playing since 1993 Czech top league competition. Theoretical part will outline the issues, which in the practical part will be examined deeper. I will define the basic terms, relationships and formulas that were subsequently applied to a specific company. At first, the practical part will be devoted to traditional financial analysis, where the horizontal and vertical analysis will examine the assets and liabilities, and then I will focus on individual groups of the ratio indicators and always compare obtained results with selected league clubs. The next section will analyze the demand of the customers for the club's products - ie. attendance at the home matches. I examine whether the participation at the matches is in a relationship with the current success of the club and whether the day of the match actually affects the fans' attendance. In the final part of the thesis I will try to propose innovative solutions that would help the club to solve the identified problems.
Keywords:
Economic analysis; Financial analysis; Physical culture; Sports club; The demand after the sports products; Ekonomická analýza; Finanční analýza; Poptávka po sportovním produktu; Sportovní klub; Tělesná kultura
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24514