Original title:
Specificka ochrany spotřebitele v pojišťovnictví
Translated title:
Specifities consumer protection in insurance
Authors:
Marková, Lenka ; Ducháčková, Eva (advisor) ; Řehák, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce pojednává o ochraně spotřebitele v pojišťovnictví v podmínkách České republiky. Specifikuje službu pojištění a důvody vedoucí k nutnosti ochrany klientů pojišťoven. Stěžejním tématem práce je vymezení prostředků sloužících k ochraně spotřebitele v pojišťovnictví. Pojednává o legislativních normách, o České národní bance jako orgánu dohledu nad pojišťovnictvím, o spotřebitelských sdruženích, o etických kodexech, o finančním vzdělávání spotřebitelů a o u nás doposud nezavedeném institutu pojišťovacího arbitra či ombudsmana. Zmíněn je i návrh Evropské komise na zavedení systému záruk v pojišťovnictví. Práce se rovněž zabývá pojistnými podmínkami, a to z pohledu nutnosti seznámení se s nimi před podpisem pojistné smlouvy a z pohledu jejich transparentnosti, tedy průhlednosti a srozumitelnosti pro klienty pojišťoven. V závěru práce jsou uvedeny nejvýznamnější nedostatky jednotlivých prostředků sloužících k ochraně spotřebitele v pojišťovnictví a doporučení pro vylepšení stávající situace.This work deal with a consumer protection in insurance in conditions of the Czech Republic. It specifies an insurance service and reasons leading to necessity of clients of insurance companies protection. The central theme of the work is delimitation of instruments serving to consumer protection in insurance. It treats of legislative acts, Czech National Bank as a supervisory authority in insurance, consumer associations, codes of ethics, financial education of consumers and institute of insurance arbiter or ombudsman, which is not still established in the Czech Republic. A proposal of European Commision to Insurance Guarantee Schemes is mentioned too. The work deal with an insurance terms as well, its transparency for clients of insurance companies and necessity to read it before signing a contract of insurance. In conclusion of the work the most important deficiencies of the particular instruments and the recommendations for improvement of situation are presented.
Keywords:
code of ethics; consumer association; consumer protection; contract of insurance; financial education; insurance; insurance broker; insurance terms; etický kodex; finanční vzdělávání; ochrana spotřebitele; pojistná smlouva; pojistné podmínky; pojišťovací zprostředkovatel; pojišťovnictví; spotřebitelské sdružení
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23537